lördag 7 maj 2022

Lydnadstävling!

Idag var det lydnadstävling! Sälta var anmäld till dubbel startklass men eftersom det var på hemmaklubben hade jag även anmält Soya till en tävling i klass 2. Hon älskar att träna men tycker att det är jobbigt i "pressade" situationer när hon inte får vara vid min sida. Egentligen har jag "pensionerat" henne och hon har det senaste året mestadels tränat startklassens moment.

Vädret var inte riktigt på vår sida. Ett lätt regn när vi åkte till stan, blött gräs och periodvis rejält blåsigt men det kan ju gå bra ändå. 

Sälta fick startnummer 1 eftersom vi skulle köra klass 2 samtidigt. Soya fick starta sist i den klassen. 

Jag tyckte att jag hade en bra kontakt med Sälta när vi gick ner till planen men den försvann snabbt. Det blåste rejält i plastbanden vid planen och Sälta hade svårt att släppa fokus på det. Att det sedan tävlades på planen bredvid var jobbigt. När hon sedan fick en pinne som fastnade i pälsen under följsamheten försvann koncentrationen helt. Jag är nöjd med att hon galopperade med apportbocken!

Sedan var det dags för Soya. Här är jag supernöjd med hennes energi och attityd. En miss under fria följet gjorde att vi "krockade" och då blev det lite bökigt. Hon fick fokus på andra tävlingsplatsen när jag svängde vänster. Ett irrande på rutan blev 0. Kanske hade vi för dåliga förberedelser
 Full fart på inkallningen utan minsta försök att stanna blev också 0. Likaså en härlig attityd, bra fokus, full fart och snyggt gripande av apporten. Tyvärr tog hon vänster apport istället för höger men vad gör det. Hon var så glad efteråt! Jag är nöjd med poängen på vittringen (tror det är första gången vi får poäng), fjärren och hopp apport. Kan tänkas att det kan bli någon mer tävling när vi tränat mer!

Sedan var det dags för Sältas andra runda. Nu var det en annan hund men efter apporteringen tappar hon fokus och orkar inte koncentrera sig. Jag vet att hon kan både fjärr och hopp.

Sälta blev jätteglad över att träffa på Anette och Anders, uppfödarna. Och jag fick bekräftat att jag har en positiv och härlig hund! 

Nu blir det lite funderingar på hur vi ska lägga upp träningen inför nästa tävling!

Inga kommentarer: