lördag 30 april 2022

Inofficiell rallylydnad


Idag åkte vi till Kungsör. En inofficiell rallylydnadstävling, mästare och nybörjare, ingick i en domarutbildning. I mästarklass var det inte tillräckligt många ekipage anmält så några fick frågan om att köra två rundor, där ibland Soya. Mästarklassen startade. Det var en enkel runda men ibland blir enkla rundor svåra. Den här banan handlade mycket om följsamhet.

För Soya är det inte riktigt bekvämt med högerhandling. När starten är på höger sida tycker jag att hon tappar lite attityd. Det verkar inte som det märks utåt. Båda domarna och två andra tävlande tyckte att hon hade härlig attityd,  snygga tasslyft och en härligt viftande svans. Det är något inte jag ser men blir glad åt att höra.
Första rundan kändes riktigt bra men vid bakombytet, som var precis vid en stor port, var det som om golvet sviktade. Det gungade till och Soya tyckte det var obehagligt, hoppade åt sidan och hamnade på fel sida om skylten. Fel övning och 10 minuspoäng. I övrigt var det bara två bris, en bris 3 på skylten 16 där jag fick säga kommandot två gånger och en bris 1 på skylt 17. 
Supernöjd med rundan men det blev bara 86 poäng. 


Jag funderade väldigt mycket på hur jag skulle göra bakombytet på andra rundan. Jag hade inte riktigt koll på var golvet gungade men jag valde att vänta lite längre innan bytet och den här gången gick det bättre. Jag stannade nog till så det blev ett ff 3 där. En bris 3 och en rör men sedan orkade hon (eller vi) inte riktigt hålla ihop efter målskylten. Det blev hopp och skutt och in på vänster sida. Avdrag på helheten men 91 poäng och en andra plats av 20 startande. Vi kom även på delad 3:e plats med vår första runda.

Så var det Sältas tur. Hon fick starta en gång i nybörjarklass. En bana som bara innehöll ett en stopp men som skulle genomföras med koppel på. Koppel på var väldigt länge sedan och jag kände mig fruktansvärt obekväm. Efter några skyltar hade jag koppel handen uppe vid örat för jag var rädd för att snava på kopplet. Det här gjorde ju att kopplet blev för kort och ledde till avdrag på helheten. Det här påverkade ju också vår runda. När jag är obekväm blir Sälta obekväm. 

Rundan passade inte mig men den borde ha passat Sälta. Jag behöver stanna, andas och kunna fokusera på nästkommande skyltar. Här var det bara följsamhet och bakdelskontroll. Många ekipage var riktigt duktiga. Vi fick ihop 90 poäng och kom på 11 plats av  20 startande (även om det står placering 6). Nöjd med Sältas insats men inte med min!



Inga kommentarer: