fredag 22 april 2022

Nöjd!

Vi stannade till på Brukshundklubben för att träna lite på vägen till landet. Idag är jag så nöjd med båda hundarnas insatser. Och det betyder inte att allt blev rätt men attityd, vilja och känsla var på topp.

Sälta fick börja. Hon var riktigt laddad och rätt fokuserad trots att det var några andra personer och en hund för. Härligt attityd i fria följet och något som kändes som en bra position. Bra inkallning och bra sättande under gång! "Tjuvar" på apporteringen eller rättare sagt, står upp när jag vänder mig om. Positivt eftersom apporteringen har varit ett tråkmoment. Väldigt bra fjärr, både ner och upp och avslutningsvis ett bra hopp. Det känns riktigt bra nu och jag vet vad jag behöver träna på.

Soya var också väldigt träningsvillig och hade en bra attityd. Hon fixade ett bra fritt följ och alla skiftena i L:et. Tvekade lite på metallapporten men tog den sedan. Tänkte springa bredvid hindret på tillbakavägen men kom på att hon skulle hoppa. Dirigeringsapporteringen fungerade jättebra. Lyssnade på dirigeringen och tog rätt apport med en härlig attityd. Vittringen lyckades hon också med trots att hon petade till fel pinne så den la sig precis bredvid rätt. Då var det svårt att lyfta bara en men hon fixade det. På tävling ligger inte pinnarna så tätt som de gjorde idag. Bra fjärr, men ett felskifte (stå-sitt blev stå-ligg). Bra fart på inkallningen (på drygt15 meters håll) och ett ställande en halvmeter från mina fötter. Förra gången stannade hon på mina fötter. Idag såg jag att hon tänkte "bromsa" men inte hann. Bra fart till rutan och snyggt stannande men på plats-kommandot kom hon till mig. Kan bero på att jag periodvis ger belöningsordet efter ställandet i rutan. Det är bara att träna mer!

Riktigt nöjd med vår träning idag och felen som blev ser jag som positiva. Vi har jobbat med att rusa till apport och ruta. Nu måste vi sansa till oss!

Inga kommentarer: