fredag 3 april 2020

Inspirerad!

Jag blev inspirerad av Game on Puppys burträning som jag såg på Facebook så jag bestämde mig för att lägga lite energi på det. Igår eftermiddag, när Sälta bara hade varit hemma några timmar, lockade jag in henne i buren med en godisbit tre gånger. Efter en stund såg jag att hon gick in självmant i buren för att leta godis. Självklart blev det belöning. Hon gjorde om det ett par gånger till under kvällen.

Idag ser det ut så här:


Självklart fick hon godis. Nu sover hon gott i (den öppna) buren. 

Jag ser att Sälta tycker om att vara ute. Om hon fick välja skulle hon nog kunna vara ute större delen av tiden. Nu har hon också tagit mod till sig att kunna kliva över tröskeln själv så hon tar sig både ut och in när det står öppet. Igår var det lite otäckt att göra det. Eftersom Soya behöver komma ut tog vi  en promenad på Koludden i morse. Sälta fick åka "magsäck" på vägen dit. Det uppskattade hon. Soya tyckte inte om att bli buren eller sitta i ryggsäcken. Hon skulle prompt gå. På Koludden fick båda hundaran springa lite.  



Jag är positivt överraskad över att det fungerar så bra mellan Soya och Sälta. Inte för att jag trodde att det skulle bli några stora problem men jag trodde nog att Soya skulle vara lite försiktig i några dagar. Nu klickade det direkt mellan dem.




Om någon undrar vad det är som Sälta försöker äta är det lite skräp som vi dragit med oss in när vi varit ute. Lite jord, en pinne eller ett torkat löv!

Eftersom vi inte kan göra så mycket annat än att lära känna varandra just nu blir det en hel del stillasittande och tv-tittande men jag försöker också passa på att städa lite förutom myset med hundarna! 





1 kommentar:

Erika sa...

Grattis till lilla valpen! Så roligt!!