lördag 23 mars 2019

Lördag igen!

Så var det lördag igen och idag sov jag lite längre. Vaknade inte förrän klockan närmade sig 8. Kan bero på att jag är trött efter en intensiv vecka och att det blev lite senare än vanligt igår kväll. Ingenting var inbokat idag så jag kunde bara njuta av ett (trots blåst) härligt vårväder.

Som vanligt tog vi en lång promenad (ca 2 timmar) längs med Glottern. Soya kan än så länge springa lös på Koludden men jag är otroligt rädd för ormar och snart lär de vara där. Vi passade på att träna lite, inkallning med ställande och fjärrens stå. Och så försöker jag lösa Melodikrysset under tiden.




Eftersom Soya passade på att piffa till sig lite fick det bli en stund med pälsvård när vi kom hem. 

Förutom att jag hade tvättstugan idag fanns ork både till att städa badrum och dammsuga. Dessutom är räkningarna betalda. 

På eftermiddagen gick vi runt idrottsparken innan vi tog ett träningspass bakom kyrkan. Idag blev det mest klass 1 moment men även en del från klass 2. Tror att det är ungefär en månad tills vi ska debutera i klass 2 och det finns en hel del att träna på. 

Inkallning med ställande: Ja, om hon kan tolkas som cirka 3 meter lång så är det inga problem. Jag har i alla fall kommit fram till hur vi ska träna och ibland så fungerar det riktigt bra. Jag vill ju ha ordentlig fart med ett distinkt ställande. Risken är ju att farten mattas för att hon vet att hon ska stanna.

Apportering med dirigering: Än så länge har jag bara en apport utlagd eftersom Soya har svårt att vända åt rätt håll. Hon vänder gärna åt (hennes) höger när hon ska ta den högra apporten. Då ser hon den vänstra först och tar den. Vi kämpar och ibland blir det helt rätt. Vi kan ju ha tur på tävling så att det är vänster apport som hon ska ta. Däremot har hon bra fart, bra upptag och bra ingångar.

Vittringsapportering: Fungerar jättebra på träning men det kommer att bli en helt annan sak på tävling.

Fjärrdirigering: Fungerar ibland på en knapp meters avstånd. På tävling är det 10 meter..... Ja, vi skyndar långsamt och när hon knäcker koden tror jag att det kommer att bli bra!

Nu ska jag bara njuta av kvällen. Imorgon blir det en tur till Katrineholm.

Inga kommentarer: