söndag 14 januari 2018

Helg!

Jag uppskattar verkligen helger när jag inte har något inbokat. Så var det den här helgen, vilket det oftast är under vintern. Då varvas långa promenader, hundträning, städning/hemmafix och träning för mig.


Igår åkte vi upp till Lillsjön och gick milspåret. Ja, nästan hela i alla fall. Vi fuskade lite i början då vi inte följde markeringarna på elljusspåret och lite på slutet då vi tog ridstigen/grusvägen från Yxbacken. Promenaden tog ändå 2,5 timme. På vägen hem stannade vi vid Humpen och tränade lydnad.


Smilla är riktigt träningssugen nu igen! Vi jobbar med följsamhet och stadga. Både rutan och runda kon fungerar bra.


Soya fick köra igenom klass 1 (förutom hopp). Vi börjar få till en riktigt bra position i fria följet. Lite problem blir det när vi har backat för då vill hon gärna backa hela tiden. Så fort fot-kommandot kommer börjar hon backa. Jag måste vara noga med att hon inte startar själv på fot-kommandot. Ställande, läggande och inkallning fungerar bra. Hon har bra stadga och hoppar inte på mig i inkallningens avslut längre. Fjärren tragglar vi med. När vi har lagt in stå och sitt/ligg därifrån blir hon ibland fundersam på de inlärda skiftena också. Ibland fungerar det jättefint och ibland inte alls. Vi tragglar vidare. Rutskick och runda kon gick jättebra. Lite vid sväng i runda momentet har hon. Aporteringen gick väl lite sisådär.... Lite lätt överladdad hund gjorde att det blev lite bus! 

Sedan tränade vi lite på inkallning med ställande och de nya skiftena i fjärren. Fjärren tränar vi på en hel del inomhus också!

Efter lite pälsvård, tvätt och städ blev det lite noseworksträning inomhus. Något som hundarna verkligen uppskattar.

Idag tog vi en långpromenad längs med Glottern.


Det blev 2,5 timmes promenad blandat med träning. Både vid Sandviksgärdet och på Koludden blev det träning med fokus på följsamhet, vittring och fjärr. Nöjd med träningen men det finns mycket att peta i. Att hålla vittringspinnen utan omtag är inte det allra lättaste. Att lägga sig från stå är också lite knöligt men vi gör framsteg!


Nu är hundarna aktiverade och på eftermiddagen ska jag till Friskis för att aktivera mig själv!




Inga kommentarer: