söndag 28 januari 2018

Rally i Motala

Idag var det dags för dubbel mästarklass i Motala. Jag hade av olika anledningar bara anmält Soya. Smilla var lite seg i träningen när det var tid för anmälan och dessutom har det inte varit något överflöd på pengar under november-december. Det kändes också som om det räckte med att tävla en hund inomhus. Alltså blev det bara Soya.

Förutsättningar för tävlingen var inte de allra bästa. Vi har varit dåliga på att träna, i alla fall hela banor. Det har vi inte gjort sedan i somras. Soya hamnade också i en löptiksgrupp (eftersom hon eventuellt skulle börja löpa) som skulle starta sist. Ett upplägg som inte passar mig MEN som jag verkligen behöver träna på. Jag har svårt att vänta under en längre tid för att sedan ladda upp. Nu blev det dessutom väldigt lång väntan. Vi var på plats strax före 12. Första banvandringen var 12.45 och då valde jag att gå bana B - Jannikas bana. Det var nämligen tänkt att vi i löptiksgruppen skulle köra bana A först och sedan bana B direkt efteråt. Och det skulle vi göra när alla andra hade kört färdigt. Bana A - Annelies bana banvandrade jag strax före 16. Jag hade fullt fokus på den banan. Nu blev det istället så att arrangörerna upptäckte (när det var ca 3 ekipage kvar) att bana B skulle bli klar först. Ville vi köra den först istället? Ja, så fick det bli. Lite snabbt checka av banan innan det var dags. Skylt 12 spring är utbytt mot tre steg bakåt på vänster sida.


Soya var, trots 6 timmars passivitet, riktigt laddad. Hon var följsam och samarbetsvillig. Var lättjobbad och hade en härlig energi och attityd. Att sedan inte jag riktigt vet vad jag gör är ju en annan sak..... När vi kom till skylt nummer 2, tre steg bakåt på höger sida (en skylt vi inte riktigt kan) så tappar jag bort mig. Vet inte hur många steg jag har gått. Två eller tre? Tar ett steg till och självklart blir det fel. Jag har gått fyra steg och då blir det fel övning och 10 minuspoäng! Vi missar sedan på backa front också där hon inte går ut som hon ska. Även det blir 10 minus. Men sedan har vi bara en sned på skylt 12, backa på vänster sida och en bris på skylt 16, åttans frestels. 78 poäng med en bra kommentar. Snyggt läggande! Bra inkallning vid kon! Jättefin kontakt! Glatt och trevligt ekipage!


Då var det dags för bana A. Den banan som jag hade fokuserat mest på men när domaren hälsar mig välkommen in slår det slint. Jag kommer inte ihåg hur jag ska gå i frestelsen. Det är precis tomt i huvudet. Försöker memorera och tar upp banskissen. Domaren tittar på mig och frågar om det är något problem. Jag får sedan info om att kolla nummerskyltarna i frestelsen! Så kan det gå när huvudet blir alldeles för fullt.  


På den här banan är Soya något tröttare men är ändå lättjobbad och följsam. Tyvärr har hon ett islag på hindret, skylt nummer 5. Något som jag inte märker men det är 5 minuspoäng. Hon får också en nos på skylt nummer 6, andra gången i frestelsen. På skylt nummer 16 får vi en sen. Sedan är orken slut för oss. Framförbytet blir konstigt men där får vi inga avdrag men på nästa skylt.bakombytet blir det en halv, en ff1 och en bris3. Allt som allt 88 poäng!


Även här mycket positiva kommentarer! Mycket snygg skylt nr 4! Snyggt backande! Härlig energi!

Även om vi inte nådde riktigt ända fram till de 90 poäng som behövs för ett kvalificerande resultat är jag supernöjd med Soyas energi och attityd! Vi klarade svårigheter såsom konskick, backa på höger sida, hopp över konstiga agilityhinder, stadgan i inkallningsövningarna.....

Strax efter 19 var det prisutdelning efter en lång dag och sedan en timmes resa hem.... Rätt trött nu och känner att sängen väntar på mig!


Inga kommentarer: