onsdag 19 juli 2017

Violcupen!

Viol-cupen! Lydnadstävling i Flen i två dagar. Jag hade anmält Soya till startklassen men med tanke på att hon skulle börja löpa och hade varit lite låg i början av veckan hade vi inte så stora förväntningar. Känslan och attityden var det viktigaste.

På lördagen hade vi startnummer 11. Solen sken och det var riktigt varmt. Soya var lite försiktig, mer än vanligt men det kan ju också bero på att Smilla inte var med. Vi gick in och körde så bra vi kunde och det gick bra! Blev lite orolig när hon under inkallningen, någon meter ifrån mig, skrek högt och hoppade till. Kanske hade hon trampat på något men hon visade ingen hälta eller så, så vi kunde fortsätta. Det roliga är ju att Soya växer under programmets gång och vi kunde här håva in 181,5 poäng och en 5:e plats av 30 startande!


Fick även lite bilder skickade till mig som Sofie Fahlin har tagit!











På söndagen var vi lite trötta och möra men vädret var bättre. Ingen strålande sol längre. Vi hade startnummer 14 men 3 stycken före oss var strukna så det blev samma startnummer som gårdagen. Här hade Soya en betydligt bättre attityd även om det på plan blev en del svårigheter för oss. Bland annat så avslutades sättande under marsch upp bara ett par meter ifrån staketet. På andra sidan staketet var klass 3. När jag har hämtat upp Soya efter sättandet "möter" vi en hund på andra sidan staketet och då backar Soya in bakom mig. Likadant när vi vänder upp för apporteringen. Då har vi staketet bakom ryggen och precis när jag lämnar henne är det ekipaget klart och lämnar plan "precis" bakom hennes rygg. Då var det svårt att ha någon bra fart ut till apporten även om hon gjorde det hon skulle. Det blev snabb trav till apporten och galopp efteråt! Det jag är mest nöjd med är 10:an på helheten! Så kul! Att vi dessutom skulle bli utsedda till Domarens val skulle jag aldrig kunnat tro. Vi slutade på 185,5 poäng och 4:e plats av 22 startande!



Nu tänker vi lämna startklassen bakom oss och styra stegen mot lydnadsklass 1!




1 kommentar:

Sofie sa...

Ni såg jättefina ut på planen. Tycker att de la själva programmet väldigt taskigt på söndagen. Varför gå med hundarna mot staketet hela tiden. Inte för att jag tror att vi hade presterat bättre men känslan hade blivit bättre.

Men en bra helg och vi kommer igen nästa år. Superkul att ses också och snällt att du ville ta kort på vårt team.