torsdag 27 juli 2017

Rallylydnadstävling!

Då var det dags för rallylydnadstävling i Eskilstuna, närmare bestämt på Vilsta friluftsområde. Eftersom det var PudelNationalen var det alla slags tävlingar och utställningar och mycket folk. Alltså gott om störningar, exempelvis var det agility 30 meter bort! Vi hade samling 13.45, en konstig tid på tävling.

Jag var på plats i god tid och då var det otroligt varmt. Riktigt brännande hett. Men ganska snart blev det behagligare, mulet och lite blåst. Det var lång väntan, både till banvandring och ännu längre till vår start eftersom vi hade startnummer 45 och 47. Banan var inbjudande och trevlig. Inga egentliga svårigheter. Ja, Soya kan ju tycka att hindren är konstiga.


Soya var först ut och inte alls så energisk som hon brukar. Dessutom fick jag känslan av att jag hade startat henne på fel sida och blev lite osäker. Hon var ändå med rätt bra och gjorde det hon skulle (förutom hoppet efter apporteringen). Lite sen på vissa skyltar och märkbart påverkad av det som dundrade borta vid slalombacken. Jag är ändå nöjd med hennes insats och domaren påpekade hennes härliga gång och tasslyft när vi klev av banan. Det visade sig att vi fick ihop 79 poäng (och då med en -10 pga fel övning). Supernöjd för jag tror inte vi haft mer än drygt 60 tidigare!


Domarens kommentar gjorde mig ännu gladare: En runda vi blev glada av. Så söt.

Snabbt av planen och belöna upp Soya innan det var dags att hämta ut Smilla. Det var ju bara en hund mellan men domaren hade sagt att jag hade tid på mig. Kände väl att jag skulle behövt kissa av henne, när hon löper kan hon kissa hur ofta som helst, men tyckte inte att jag hann. Värmde upp och gick in på plan med en riktigt alert hund. Hon gick superbra fram till slalomen. Då tappade hon helt orken och var väldigt okoncentrerad men hon kom igen vid apporteringen. Kändes riktigt bra ända fram till sista skylten - sitt, ligg, stå. Hon gör det hon ska men vid stå kommer hon i någon koma igen och går sakta framåt, sätter sig ner (precis som hon ska kissa), kommer på sig själv och söker kontakt igen. -10 på fel övning men jag är ändå nöjd med hennes attityd. Och vi fick ihop 86 poäng!


Det tog lite tid innan det var dags för prisutdelning och när den var klar var det strax dags för Kristina och Dundra att göra sin debut i avancerad klass. Vi blev kvar för att titta på henne. Och vilken debut hon fick till! Seger på 98 poäng!

Tog en sväng till Plantagen (utan att få tag på det jag skulle) innan jag åkte hemåt, trött och hungrig. Det blev en lång men trevlig dag!



Inga kommentarer: