måndag 3 juli 2017

Rallylydnadsträning!

Ordningen är återställd! Nu har vi semester och kan vara med på träningarna på Katrineholms Brukshundklubb. Idag var det rallylydnadsträning och Kristina hade letat fram en mästarklassbana!

Jag hade väl inga större förväntningar på dagens träning. Tror inte att vi har tränat hel bana sedan i april. Dessutom var hundarna lite trötta efter gårdagen och Smilla var nog lite understimulerad. Banan innehöll också en hel del svårigheter för oss. Frestelsen (Smilla), konskick (båda), backa höger (Soya), backa front (Soya), höger spiral i högerhandling (Smilla)....


Smilla fick börja. Hon var superladdad och ville verkligen jobba. Vi värmde upp med några nybörjarskyltar innan vi tog tag i utmaningen. Självklart belönade jag under banan men det behövdes inte så mycket. Hon fixade banan galant, låtsades inte ens om frestelsen. Svårigheterna blev stadgan som jag vet att vi måste vara noga med, några islag i skyltarna (mitt fel eftersom jag måste hålla avstånden) och så var hon lite övertänd och hade lite för bråttom ibland men i det stora hela är jag riktigt nöjd!


Soya tyckte att det var svårare. Vi har ju kört så mycket lydnad nu så att hålla sig på höger sidan var konstigt. Soya var lite intresserad av frestelsen så där fick jag jobba ordentligt. Konskicket fungerade inte men efter att ha visat henne konan var det inga svårigheter med de resterande tre skicken. Backa på höger och backa front gick väl sådär men de momenten kan hon egentligen inte så det är bara att ta tag i träningen. Första rundan kändes inte alls bra men andra rundan gick över förväntan. Glädjen och energin fanns i alla fall!

Nu ska vi ta det lite lugnt resten av dagen. Lite plock inne och en rejäl långpromenad på eftermiddagen!

Inga kommentarer: