söndag 25 september 2016

Klubbmästerskap!

I dag var det dags för klubbmästerskap i Vingåkers Hundklubb! Km i både lydnad och rallylydnad. Vi hade en titel att försvara, klubbmästartiteln i lydnadsklass 2! Nu kändes det väl inte riktigt som om någon av hundarna skulle fixa det men vi skulle göra vårt bästa och ha kul i alla fall!

På förmiddagen kördes det lydnad. Tävlingsledare och domare hade ingen utbildning men vad gör det. Det var lika för alla. Soya tävlade i lydnadsklass 1 tillsammans med 7 andra hundar. Hon var faktiskt ovanligt fokuserad och alert. Kanske är hon på väg tillbaka igen. En miss av mig på läggandet under gång (där jag tyckte att hon inte la sig) gjorde att jag tog till ett extra kommando fast hon redan var på väg ner. Apportbocken var väl tuggad och riktigt läskig men efter att ha nosat av den tog hon den i munnen och höll försiktigt. Precis innan tiden var slut spottade hon ut den. Och då kändes det som det gått längre tid än 5 sekunder. Allt annat fungerade riktigt bra och när jag kom av plan fick jag beröm för vårt ställande!


Tandvisning!



Språngmarsch!


Läggande under gång!


Apportering!


Vid prisutdelningen blev jag besviken! Inte på poängen eller placeringen men vi hade fått 0 på apporteringen. Frågade domaren men hon kom inte ihåg hur hon hade dömt. Nu slutade vi på 3:e plats med 181 poäng (2,5 poäng från segern)!

Smilla fick köra lydnadsklass 2 och även om det gick bra kände jag lite oro för att det inte skulle fungera! Hon blir inte alls lika energisk på tävling som på träning men det beror ju på mig. 

Nu missade vi rutan där hon hamnade med 2 tassar precis utanför linjen och hoppet är problematiskt. Hon stannar för nära och slår i på återhoppet. Fjärren var inte alls lika bra som den brukar och jag fick ta till ett dubbelkommando på första skiftet. Men vi har betyg på allt och slutade på 2:a plats med 166 poäng. Ett helt okej resultat.



På eftermiddagen var det dags för rallylydnad. Nu skulle vi köra fortsättningsklass! Det tog tid innan det var dags för fortsättningsklassen. Lite trötta var vi men det var bara att ladda om. Soya startade först. Hon var lite tittig och då glömmer hon bort vad hon ska göra och blir sen. Dessutom drog de iväg med en båt strax bredvid plan och det var hon ju tvungen att se. Hon bättrade på sig på slutet och fick ihop 91 poäng som räckte till en 6:e plats.


Smilla var riktigt alert när vi skulle köra. Följsam och lätt men det blev några missar vilket gjorde att vi slutade på 94 poäng och en 4:e plats! 




Två pokaler och lite annat fick vi med oss hem tillsammans med två trötta hundar och en trött matte! Ett stort grattis till alla duktiga hundar med förare som tävlat i dag!











Inga kommentarer: