tisdag 20 september 2016

Ett lätt val!

Egentligen skulle jag ha åkt till Söderköping på möte inför rallytävlingen ikväll, men jag skippade det. Det här är enda kvällen den här veckan som jag är "ledig". Dessutom jobbade jag till strax före 17 och skulle vara tvungen att stressa hem, gå en snabb promenad och skippa kvällsmaten för att hinna till mötet i tid. Istället valde jag att prioritera mig själv och hundarna!

Jag tog med hundarna i bilen. Stannade till vid kyrkogården för att se efter hur jag hade planterat i mörkret igår kväll. Det såg bra ut. Sedan parkerade jag bilen vid Humpen och gick Humperundan! Det var längesedan vi gick det och nu passade det verkligen bra som träning. Det är många som går där och vi mötte säkert 5-6 hundar på vägen. Hundar som Soya tyckte var otäcka när vi kommit förbi dem. Då vill hon prompt skälla ut dem. Det sitter antagligen en liten rädsla för vad som kan dyka upp bakifrån efter "påhoppet". Nu fick vi bra möjlighet att jobba med många oförberedda hundmöten!

Sedan blev det ett kort lydnadspass på Humpen. Smilla fick börja. Hon fick köra igenom (tävlingsmässigt) lydnadsklass 2, eftersom vi ska tävla inofficiellt på söndag. Två godisbitar fick hon på hela programmet, förutom belöning med klappar och röst mellan momenten! Supernöjd med henne. Vi fick traggla lite extra på hopp-sitt. Det är ju ett moment som vi inte kört på väldigt länge men det borde väl gå att få till ett bra hopp på söndag!

Så var det Soyas tur. Kände en liten oro för att hon skulle vara loj och tråkig. Valde därför att börja med tre apporteringsövningar där jag sprang ifrån henne direkt när jag skickat henne på apporten. Hon fick upp riktigt bra fart på den långa sträckan! Sedan körde vi igenom lydnadsklass 1 med minimal godisbelöning (2 bitar). Hon gick jättebra! Fokuserad och med energi idag. Varför fungerar det inte när det är för mycket störningar????? Vi avslutade med några (långa) rutskick och ett par apporteringar till!


Jag hoppas verkligen att vi kan ha lite av den här energin på söndag! Vi har ju någon klubbmästar-titel att försvara och dessutom finns det möjlighet att få någon mer!

Inga kommentarer: