lördag 6 februari 2016

Vintercupen!

Idag var det dags för Dogsenses träningstävling i rallylydnad. Det var deltävling nr 2 i Vintercupen. Vi missade första tävlingen. Det var alldeles för dåligt väglag för att åka men idag var det dags. Mest handlar det om att miljöträna Soya.

Soya skulle tävla i fortsättningsklassen och det var samling kl 9.10. Eftersom vi hade startnummer 1 var vi där i god tid. Att starta först med en miljöpåverkad hund är väl inte det allra bästa men fördelen med cupen är att man kan starta två gånger. Jag har gjort valet att starta två gånger i samma klass med mina hundar!

Banan var egentligen inte så svår men den blev klurig pga att den inte flöt på. Det var inte självklart var man skulle. Att jag dessutom båda gångerna lyckades backa in i slalomens koner gjorde mig frustrerad. Första rundan var helt bedrövlig. Soya var inte alls med på noterna och hade jättesvårt för att sitta i frontposition. Hon ville bara in till tryggheten vid sidan. Vi slutade på 61 poäng! Andra rundan lyckades vi samla ihop oss och även om känslan inte var den bästa lyckades vi få ihop 80 poäng och då var det 10 minus på frestelsen!


Så var det dags för mästarklassen! Även där var 1,2,3 steg bakåt med på precis samma ställe. Alltså möjlighet att krocka med fler koner. Svårigheten på den här banan var att komma ihåg att springa, frestelsen och konskicket. Jag har aldrig varit med om att man skickar till en kon i frestelsen som står 1,5 meter ifrån godis och leksak. Även här var banan lite ologisk och flöt inte på. Det kändes som det mest handlade om att komma ihåg vart man skulle. Men det här är min uppfattning om banan. Övriga tävlande kanske tyckte annorlunda.


Precis innan det var vår tur var jag tvungen att springa ut med Smilla. Dålig i magen efter att ha tuggat massa ben igår kväll. Bra start! Hon var laddad när vi skulle in och snurren fungerade jättebra. Sedan kom frestelsen och massa problem. Hoppet gick bra och även vändningen. När vi hoppade tillbaka rev hon hindret (?). Så var det frestelsen igen! Åt helvete även denna gång! Det gick skapligt fram till 1,2,3 bak. Där började det krångla. Smilla hade svårt att sätta sig, la sig en gång istället, ville sitta vid sidan och var allmänt seg. Språngmarsch efter det och så var det konskick! Och det gick inte alls. Konen stod lite snett åt sidan och frestelsen var mer lockande. Hon fokuserade på godisburken och det gick inte att få henne att flytta på sig. Då bröt jag! 

Tog en snabb promenad och laddade för en ny runda. Även den här gången var frestelsen alldeles för lockande så det blev mycket jobb där. Lite okoncentrerat och hafsigt men hon var ändå med. När vi kom till konskicket hade jag bestämt mig. Skickade snabbt, hon vek av lite fel, jag stannade mitt emellan kon och godisburk och gick snabbt fram och hämtade upp henne. Den räddningen resulterade i att vi fick domarens pris. 

Den här gången tog vi oss runt men med en tjuvstart på skylt 18 slutade vi på 73 poäng. Jag är inte nöjd med känslan och insatsen idag!



På vägen hem stannade vi till på Händelö för att rensa huvudet och springa av oss lite. 



Sedan har det mest blivit sova! Har inte sett till mina hundar på ett par timmar nu! Ja, det är jobbigt att försöka vara duktig!








Inga kommentarer: