tisdag 9 februari 2016

Noseworkkurs tlllfälle 5

Så var det tisdag och dags för nosework för Smilla och mig!


Jag var trött och hade ingen större lust att ge mig i väg men det är Smilla tycker att det är kul och jag känner mig nöjd när jag kommer hem igen! Idag var vi bara tre deltagare vilket gjorde att vi hann titta på varandra och hade tid att diskutera det vi gjorde. Vi fick också tips om hur vi skulle tänka och speciellt var och när belöningen skulle komma. 


Vi började med att leta på pallar. Den här gången var det inget godis utlagt utan bara doft. Det syntes så tydligt på alla hundarna när de tog doften men det var lika svårt för alla att lokalisera var den satt. Vid första söket satt den på pallen som står till höger om stolen och andra gången satt den högt upp på ryggstödet på stolen. Det svåra är att få Smilla att stanna kvar vid doften. Det blir lätt så att hon söker ögonkontakt och vill fram till "godishanden"! Att våga vänta ut en bra markering är svårt men vi såg att det blev bättre markeringar när vi inte var så snabba på att berömma!


Så körde vi två omgångar på behållare. Även här var det liknande beteenden hos hundarna. Bra arbete men först bara en snabb doft på rätt kartong, för att efter ha luktat över nästan alla, gå tillbaka och markera tydligt. Här vi fick tips om att belöna med större godisbitar och släppa ned dem på golvet vid behållaren så hunden slapp lyfta huvudet och söka godishanden. Det var inte det lättaste när man inte är van. 

Jag har under veckans träning börjat använda kommandot "Visa" vilket Smilla börjar förstå. Hon har ögonkontakt med mig tills kommandot kommer och då börjar hon direkt att leta!

Trötta och nöjda är vi nu och nästa vecka (sista gången) ska vi få chansen att prova på ett doftprov. Ska bli spännande att se om jag kan se Smillas markering och om hon markerar rätt kartong!



Inga kommentarer: