tisdag 16 februari 2016

Nosework 6:e tillfället

Ikväll var det dags för det sista tillfället på nosework-kursen. Ikväll skulle vi få testa hur ett doftprov går till. Det kändes lite pirrigt när vi gick in i lokalen en och en och hälsades välkomna av instruktören. Smilla och jag var först. Visst funderade jag lite på om hon skulle markera när jag inte visste vilken kartong det var.

Tolv kartonger låg uppradade i två fina rader. Lugnt och fint gick Smilla ut på Visa-kommandot och började lukta av kartongerna. Första, andra, tredje kartongen i vänster rad. Vid den fjärde stannade hon länge och nosade. Jag var säker på att det var den men lät henne jobba vidare när hon ville det. Hon tog den femte kartongen i vänster rad innan hon gick över och tog den första i högra raden. Sedan gick hon tillbaka till den sista i vänster rad. Smilla följde sedan kartongerna i högra raden och påbörjade sedan söket i vänster rad igen. Nu fick vi en betydligt bättre markering på den fjärde kartongen. Hon stod verkligen still och luktade. Jag talade om för Elin att det var den kartongen och visst var det rätt. Massa belöning blev det!!!!!

Vi fick avsluta med lite behållarsök där vi jobbade med att få hundarna att hålla kvar markeringen längre tid! Det känns som Smilla (och jag) verkligen har utvecklats under den här tiden. Hon har blivit lugnare och mer uthållig och koncentrerad i söket. Jag har lärt mig att vara tyst och vänta ut!

Nu ser jag fram emot att gå kurs med Soya! Det ska bli spännande att se vad hon tycker. Det är dessutom en annan instruktör så det kan bli helt annorlunda!


Inga kommentarer: