onsdag 5 januari 2022

Styrka och uthållighet!

Idag har jag varit hos en arbetsterapeut för att ta bort gips och stygn och kontrollera handledens rörlighet. Det första jag fick göra när gipset var borta var att tvätta händerna ordentligt. Äntligen! Armen var betydligt smalare och gul och grön;
Efter att stygnen hade tagits bort fick prova de nya övningarna som ska göras sex gånger om dagen. Det är en 7-8 övningar som ska repeteras 3 gånger vid varje tillfälle, allt för att träna styrkan och uthålligheten. Däremellan ska handen användas som vanligt men utan belastning. Det var bra att sätta diskborste och tandborste i höger handen, att använda den när jag tvättar mig i ansiktet eller rör i grytan. Dessutom var det okej att köra bil. Nu handlar det mycket om att börja röra handen normalt och inte hålla den still i högläge. Svårt att bryta en vana!
Gipset byttes ut mot en handledsortos som ska sitta på (förutom vid träning och hygien) dygnet runt i fyra veckor.

Jag fick även med en bild på den lilla plattan som sitter i handleden.

Jag har tränat min handled bra de här veckorna och har relativt bra rörlighet. Nu handlar det om att träna upp styrkan och uthålligheten igen. Om två veckor blir det ett nytt besök hos arbetsterapeuten och då blir det, mest troligt, en förlängning av sjukskrivningen 

Inga kommentarer: