söndag 28 februari 2021

Sol och träning!

Våren är här! Fåglarna kvittrar och solen värmer. Äntligen! Igår kände jag mig trött och sliten. Kroppen signalerade VILA. Det fanns ingen ork till någonting efter att vi hade gått en lång runda på morgonen. Resten av dagen tillbringade jag liggande eller sittande i soffan med hundarna som sällskap! 

Idag är jag betydligt piggare. Tog en rejäl promenad i morse också och passade på att titta in till Sigge och Stina, syrrans katter. 




Vi passade också på att köra en omgång rallylydnad. Den här gången byggde jag upp en fortsättningsbana. 

För Soya är det inga konstigheter att köra en fortsättningsbana. Hon kan alla moment. Men här blir jag lite nonchalant och glömmer bort att stötta henne. Frestelsen var svår och även slalomen innan eftersom hon redan kände doften från frestelsen. Om jag hade tänkt till och hjälpt henne mer hade det gått betydligt bättre. Andra gången vi körde banan gick det betydligt enklare. 

För Sälta var det här en helt ny utmaning, okopplad hund och nya moment. Vi började med att jobba med frestelsen. Det var inga problem. Däremot kom problemet när vi skulle köra banan. När vi kom till skylt 5 kände hon doften av frestelsen och kunde inte koncentrera sig på att sitta framför. 


Sedan gick det riktigt bra. Hon var följsam och fokuserad. Men att hoppa gick inte. Där fick vi prova flera gånger och hjälpas åt för att få till det. Tänk att ett hinder kan vara så svårt.


Nu vet jag vad vi behöver träna mer på!








1 kommentar:

Erika sa...

Vad var det för väldoftande frestelse månntro :-) ? (Jag är alldeles för dålig på att träna på frestelsen känner jag... )