torsdag 4 februari 2021

Sälta

För ett år sedan hade jag ett meddelande på min telefon när jag plockade ut den ur skåpet. Ett gäng valpar hade fötts, 2 hanar och 4 tikar och en av dem skulle flytta hem till mig. Jag hade knappt vågat tänka "valp" i fall det inte skulle bli någon till mig. 





Så började den 8 veckor långa väntan! Och samtidigt blev det många funderingar på vilken valp som skulle bli min. Vilken skulle jag välja? När jag väl hade bestämt mig, fick jag ny information som gjorde att jag blev tveksam igen. Jag valde mellan två, men till slut bestämde jag mig och det blev Chappers Hot Stuff, Sälta, som flyttade hem till mig. Och det blev rätt! Sälta är en valp som passar mig perfekt. Dessutom klickade hon och Soya direkt! 



Idag blir hon ett år! En supermysig, positiv och glad hund med mycket fart och arbetslust. Dock har hon sina små egenheter. I somras hade hon väldigt svårt att gå in eller ut genom dörren eller grinden. Så fort vi hade klarat av "hindret" var det inga problem. Under hela hösten har hon periodvis inte velat ta på sig halsbandet. Superglad står hon vid dörren när vi ska gå ut men när jag tar ner kopplet springer hon och gömmer sig. När halsbandet väl är på är hon hur positiv som helst! Nu har vi jobbat massor med att ta på kopplet och de sista 3-4 veckorna har det gått riktigt bra men jag vågar inte riktigt lita på att det inte vänder igen. Lite knepig men så söt ändå!




Även om hon fortfarande är ofokuserad och studsig älskar hon att jobba och gör alltid sitt bästa. Jag tror att det här kommer att bli en riktigt bra hund och jag hoppas att vi kan gå långt med lydnad och rallylydnad! Jag är så glad över att det blev Sälta som kom hem till mig!

Stort grattis på 1-årsdagen Sälta!!!




Inga kommentarer: