måndag 5 augusti 2013

Malta!

Då var det dags för att åka utomlands! Syrran har "lurat" med mig på en resa till Malta tillsammans med hela hennes familj, sammanlagt blev vi 9 personer! Mycket pirrigt men roligt! Jag har inte varit utomlands sedan 1990 eller om det var 1991. Hundarna skulle få tillbringa en knapp vecka i Svärtinge hos Lena! De som nästan aldrig har varit borta över natten, och då endast hos mamma. Lite konstigt kändes det att lämna dem på lördag kvällen.

Tidigt på söndag morgonen ringde klockan, vi skulle åka redan kvart över 4. Planet lyfte 6.30.  Några timmar senare landade vi på Maltas flygplats! Värmen slog emot oss! Vi letade upp busshållplatsen och tog lokalbussen till St. Julian's där vi skulle bo!

Efter en matbit letade vi rätt på vårt hotell! Det var lite krångligt eftersom det låg mitt i centrum men lite undanskymt! Det kanske inte var det mest exklusiva hotellet men det var billigt, låg nära, var rent, hade bra service och serverade en god och rejäl frukost!

På eftermiddagen testade vi både poolen och stranden! I Medelhavet låg temperaturen på 28-29 grader! Lufttemperaturen låg mellan 35-40 grader hela veckan. Något för varmt kan jag tycka! Det gick inte att göra så mycket annat än att bada!

Vi hittade en mysig restaurang nära hotellet! Första kvällen provade jag på en specialitet; kanin! Smakade ungefär som kyckling!

På måndagen bestämde vi oss för att ta bussen till Golden Bay, en lång sandstrand! Vid busshållplatsen blev vi erbjudna att få skjuts till stranden. Det skulle bara ta 20 minuter, ungefär halva tiden mot bussresan, men kosta något mer. Vi nappade på erbjudandet, men det visade sig att de tryckte in 23 personer i en liten minibuss som bara fick ta 16 passagerare.... Full fart, några tryck på tutan och så var vi framme! Kanske inte så trafiksäkert....

Golden Bay var en lång härlig sandstrand med en liten restaurang som serverade god mat och rejält stora portioner! Väl värd ett besök!

På kvällen firade vi Evas födelsedag! Då blev det mat på en lite finare restaurang! Jag åt svärdfisk!

På tisdagen tog vi bussen mot Cirkewwa! Vi skulle ta en båt ut till Blue Lagoon! Ett ställe som vi hade hört massa positivt om. Tyvärr motsvarade inte platsen mina förväntningar. Det kan bero på att det blåste så mycket. Ingen bra plats att ligga och sola, svårt och brant att ta sig ner i vattnet som var strömt och det gick ganska höga vågor. Sand blåste in i näsa, ögon och mun om man försökte ligga ner. Utsikten var jättefin och vattnet var härligt blått. Julia och Johannes dök bland grottorna och de fick se en hel del fina fiskar!

Båtresan var en upplevelse och på hemresan fick vi åka runt ön och in i en liten grotta!

Kvällsmaten intogs på Hard Rock Café. Helt okej mat men dålig service!

På onsdagen tog vi bussen söderut, till en liten fiskeby, Marsaxlokk. Till skillnad mot de tidigare bussresorna som bara gått genom städer så kom vi nu ut på landet innan vi kom fram till byn. En jättemysig liten by som vi tyvärr inte hann uppleva så mycket eftersom det hade varit trafikkaos på vägen och resan tog alldeles för lång tid! Vi träffade en man som visade oss en trevlig fiskrestaurang. Jag åt bläckfisk, men vi beställde också svärdfisk, lax och två andra sorters fiskar som de visade upp innan tillagning! Efter maten tog vi "svart-taxi" till Peter's Pool. Vägen var knappt körbar, stora stenar stack upp och sista biten (knappt 10 minuter) fick vi gå! Men vilken upplevelse! Vilken underbart härlig strand! Vi tillbringade ett par timmar där, innan vi blev upphämtade av vår chaufför igen!

Kvällsmaten intogs på en mysig restaurang i närheten av hotellet. Den här gången blev det T-benstek! Rikigt gott!

På torsdagen var det dags för hemresa men inte förrän på kvällen. Dagen tillbringades vid hotellets pool! Riktigt varmt så det blev många dopp! Klockan 17 hade vi beställt en bil som tog oss till flygplatsen, 19.30 lyfte planet och 23.10 landade vi på Skavsta.

Vi har haft en underbar resa, men det är skönt att komma hem igen!