söndag 20 januari 2013

Äntligen träning!

Nu är det riktigt länge sedan som det blev någon träning. Det har varit kallt, det har varit mörkt, det har kommit snö, det har varit halt, jag har varit sjuk... Ja, skälen har varit många! Men idag var det dags! Bara några minusgrader och ett bra underlag! Vi passade på att köra ett träningspass vid kyrkan! Började med ett kort platsligg och sitt i grupp med båda hundarna! Smilla är precis still medan Siri har svårare att koncentrera sig!


Började sedan med Smilla! Hon är pigg och alert och vill massor. Det finns mycket småsaker att peta i men jag är nöjd! Hon är lite långt i från mig på fria följet, men gör bra vändningar och snabba sättanden! Läggande under gång är, som vanligt, perfekt! Det bara smäller till i backen! Inkallningen är också suverän! Började träna lite på sättande under gång, men det  är svårt. Det blir gärna ett läggande istället även om jag försöker vara tydlig med ett långt SSSS på sitt-kommandot! Nåja, det var en av de första gångerna! Rutan gick skapligt! Första skicket blev hon lite osäker på banden och gick sakta över bandet, men resterande gånger gick det bra. Tränade också på ställandet i rutan och det fungerade också! Rutan har vi inte tränat på sedan snön kom! Fjärren gick sådär! Kanonfina lägganden men tveksam i sättandena. Apporteringen var sådär! Sitter säkert, snabbt ut men kastar sig på apporten och rullar den i munnen på vägen tillbaka! Måste träna mer, både att gripa och att hålla! Provade sedan metallen men den var inte rolig! Jo, hon håller när jag ger den till henne och tar den med hjälp när jag kastar.  


Så var det Siris tur, min lilla hoppetossa. Vi fokuserar fortfarande på stadgan. Att vänta utan att förflytta sig eller studsa. Att kunna gå vid sidan. Att kunna hålla tassarna i backen. Men vi gör framsteg! Siri är mycket närmare mig på fria följet! Fixar vändningarna skapligt utan att göra massa cirklar och skutt! Hon studsar inte vid sidan lika mycket men hon vill gärna ha kontakt med handen när hon startar. En liten nos-dutt! Gulligt men inte på lydnaden! Är ändå riktigt nöjd med fria följet! Läggande under gång är problematiskt. Siri halvligger gärna för att snabbt kunna sätta sig när jag kommer tillbaka. Vi tränar och tränar och ibland går det riktigt bra, dock var det ingen höjdare idag! Däremot är Siri jätteduktig på sättandet under gång! Inkallningen däremot var kanonbra! Hon har haft lite svårt med ingången men idag fungerade det bra! Rutan var ingen höjdare. Det har ju varit en paradgren men sista tiden har Siri haft svårt att fokusera rakt fram på rutan. Hon går gärna in från sidan! Efter lite tragglande gjorde hon flera jättebra rutskick! Vi måste träna mer på stadgan i rutan. Hon är inte säker i ställandet! Flyttar gärna lite på tassarna. Fjärren fungerade bra men hon kan bli snabbare på läggandet! Apportering är kul med Siri men hon har svårt att vara still, både när jag kastar och vid avlämnandet. Rumpan lättar gärna från marken! Hon vet så väl och vi gör om och gör om och gör om. Belöningen kommer inte förrän man gör rätt! Men Siri tog metallapporten riktigt bra och gjorde ett snyggt avlämnande! 

Lite frusna, trötta och nöjda traskade vi hemåt! Nu längtar vi ännu mer efter varmare väder och gräsmattor så att vi kan träna ännu mer!

1 kommentar:

Sofie sa...

Hahaha skrattade så gott när jag läste din kommentar om att andvända lick treaten som deo. Ja vem vet det kanske funkar. Nej jag tror inte att man ska ha den i ficka utan lock. men den är nog perfekt att ha hemma och träna med. när man vill vara perfektionist :)

Ja visst vill vi ha varmare väder när vi ska träna annars så tycker jag att det är mysigt med vinter. Härligt att det går framåt med träningen saka men säkert. Bättre än supersnabbt.