söndag 15 november 2020

Gråväder!

Jag blir inte alls motiverad att träna hund när det är så här grått ute. Det känns inte som det blir dagsljus någon gång. 8 grader varmt och periodvis ett lätt regn. Det lockar att hålla sig inomhus. Men vi drog ner till Humpen en sväng för att träna lite lydnad. 

Soya var positiv och gjorde ett bra pass även om det var väldigt blött i marken. Vi fokuserade på apporteringar, dirigering åt både höger och vänster samt vittring. Jag är jättenöjd med hennes attityd när vi är själva. Hoppas att hon kan behålla samma beteende när vi tränar ihop med andra. 

Sälta är ju som hon är just nu. Lite selektiv förståelse är nog "diagnosen" hon har. Periodvis väldigt bra fokus i följsamheten men också tillfällen när det absolut inte fanns någon kontakt. Helt plötsligt gick det inte att gå på just det stället på gräsmattan. Däremot hade hon bra sättanden (trots den blöta marken) och kunde både ställande och läggande från sitt! Bra stadga i inkallningen, så bra att hon inte ens kom när jag ropade. Gör om och gör rätt. Andra gången fungerade det fint. Vi jobbade också mycket med apporteringen. Ett moment som jag tycker är svårt. Hon håller bra och oftast klarar hon att gå in i fotpositionen och sätta sig utan att tappa. Hon plockar från marken när jag lägger ner den nära mina fötter eller kastar bort den en bit men när jag går några meter för att lägga ut den förstår hon inte vad hon ska göra med den. Det är nog bara att fortsätta nöta.... Idag provade vi att plocka upp en vittringspinne för första gången. Att plocka gick bra men det gick inte att sätta sig ner med den i munnen. 

Nu hoppas vi på några soliga dagar så träningslusten kommer tillbaka igen!





Inga kommentarer: