söndag 22 april 2018

Rallylydnad!

Jag har funderat mycket kring rallylydnaden! Är det något vi ska fortsätta med? Tycker vi att det är kul? Om vi ska fortsätta blir det då med en eller två hundar? Många funderingar är det och jag vet inte riktigt vad jag tänker.

I vintras hade jag bestämt att det bara skulle bli Soya som fick tävla. Smilla var jätteseg att träna med överhuvudtaget. Nu är Smilla jättealert och tycker att det är kul. Hon är nästan övertaggad för jämnan. Sedan bestämde jag mig för att jag bara skulle satsa på lydnaden, och då med Soya. Men så anmälde vi till en hel del rallytävlingar.....

Idag var det dags för dubbeltävling i Motala och båda hundarna skulle tävla. Soligt och varmt var det, skönt för mig men hundarna är inte vana. Soya är fortfarande skendräktig och hade dessutom startnummer 1. Bra kombination....



Första banan kändes relativt lätt (förutom frestelsen) och rätt kul. Kul tyckte Soya att det var och fick ett par tokryck men slutade på 84 poäng. Smilla hade fokus på frestelsen och hade svårt att fokusera på andra saker. Lite position och lite nos men sedan var hon med. Dessvärre har hon då svårt att styra sin kropp och trampar i i lite skylthållare och så... Konskicket kunde hon inte alls, men på andra banan som också hade konskick kom jag på att använda lydnadskommandot vilket hon fattade direkt! Vi slutade på 77 poäng!


Andra banan var betydligt svårare. Frestelsen tre gånger (dock med bara leksak), backa på höger sida två gånger och alla möjliga varianter av stanna kvar och kalla in. 

Soya tyckte att frestelsen var svår första gången och gick över på vänster sida men sedan fungerade den jättebra. Hon tjuvade på en inkallning och så hade hon lite småfel men jag är supernöjd. Vi slutade på 72 poäng. Smilla gick bra i början men tröttnade på slutet av banan. Hon gjorde det hon skulle men fixade inte den sista backa-skylten. Hon var på och nosade på en leksak första gången i frestelsen men sedan fixade hon den galant. Däremot var det några förarfel som drog ner poängen. 67 poäng blev det. 

Jag är supernöjd med vår insats trots att vi inte har några 90 poäng och kvalificerande resultat. Det var det inte många som fick heller. Just nu känns det som jag kommer att fortsätta att tävla rally med båda hundarna! Och vi har ju faktiskt anmält oss till fler tävlingar redan....


Inga kommentarer: