söndag 10 september 2017

Vi är bäst!

Igår var vi på EHDK och tävlade lydnad, Soya och jag. Eskilstuna Hunddressyrklubb är en väldigt trevlig klubb med bra planer, gott och billigt fika, bra sponsorer och därav mycket priser. Dessutom är folket där väldigt trevligt. Stämningen är bra!

Igår var det dubbeltävling i lydnadsklass 1. Vi fick sovmorgon för första samlingen var kl 11.30. Den andra var kl 15. Vi fick startnummer 2 i båda tävlingarna.

Soya var rätt pigg när vi värmde upp men jag kände direkt när vi gick in att hon inte hade rätt attityd. Precis som i Katrineholm "dog" hon i språngmarschen men efter den kom hon igen och växte under hela programmet. När det var dags för rutan kom det folk gående bakom planen, alltså bakom rutan. Soya tappade fokus och gick inte ut på första kommandot men hade full fart på andra. Hon stannar men hamnar med två ben utanför det högra bandet. Jag vill inte krångla, eftersom hon hade vågat gå till rytan, så jag lägger henne där. Fel eller rätt med tanke på att det är en tävling till. Jag vet inte! Resten går i alla fall bra. Ja, fjärren var väl ingen höjdare men hon gör alla skiften i alla fall! Jag är rätt nöjd när jag kliver av planen och börjar vänta in prisutdelningen. Jag har sett att det är nollor hos i stort sätt alla ekipage men det är också många bra moment. Jag tror att jag ska komma på plats tre eller fyra....

Prisutdelningen börjar bakifrån och när det är dags att räkna upp ekipage nummer fyra gör jag mig beredd. Nej, det var inte jag. När plats tre nämns rycker det i mig.  Nej, inte nu heller. När det är dags för plats två reser jag på mig. Klart att det var vi nu. Men jag hade fel! Vi kom på första plats! 269 poäng med en nolla! Helt otroligt och ofattbart!





Riktigt kul att träningskompisen Kristina och hennes Dundra också kom på pallen men tråkigt att poängen inte räckte till ett förstapris! 

Efter några timmars vila skulle vi ladda om för nästa tävling. Jag hade lite svårt att fokusera. Visste inte om jag kände mig mer nervös eller om jag gick in med ett leende på läpparna! Soya var i alla fall betydligt mer på och hade en helt annan attityd. Några missar blev det. Bland annat vädrade hon åt vänster på läggande under gång. Vid rutskicket gick hon ut direkt men hamnade på samma ställe som på förmiddagen. Den här gången försökte jag dirigera in henne men då vände hon och kom till mig istället. Jag är i alla fall nöjd över att hon hade full fart ut på första kommandot. Nu kom hennes rätta attityd tillbaka och hon började hoppa och studsa. Tyvärr fick hon fokus på något som hände på planen bredvid under fjärren så hon missade ett kommando. På andra kommandot bytte hon ställning. Nu var vi bara fyra ekipage som tävlade och nu hade jag bättre koll på mina medtävlare. Jag anade att vi skulle komma överst på prispallen nu med men trodde nog inte att det skulle räcka till ett första pris. För alla som inte är insatta i lydnadens värld behöver man ha mer än 256 poäng för att få ett första pris. Tre första pris ger en titel. Vi fick ihop 263 poäng den här gången och jag är så nöjd. Överst på pallen för andra gången samma dag och dessutom två första pris när jag anser att hon inte är på topp!


Den här gången fick jag dela prispall med Sussi och Erica! Två schappar på prispallen är lite kul!

Tänk att vi nu har varit bäst två gånger! När jag kom hem blev jag påmind av Thina att vi faktiskt hade varit överst på prispallen i Katrineholm veckan innan, bara 1,5 poäng ifrån ett första pris!


Bäst tre gånger i rad! Helt ofattbart att vi lyckats med den bedriften! Det känns väldigt bra att vi håller en så bra nivå även om jag tycker att hon är lite låg och saknar attityd. Hur ska det bli när vi är på topp???

Nu fortsätter vi att njuta av våra framgångar!









Inga kommentarer: