söndag 24 september 2017

Klubbmästerskap!

Idag var det dags för klubbmästerskap på Vingåkers Hundklubb. Vi skulle tävla både lydnad och rally. Det var inga utbildade domare som dömde utan vanliga medlemmar. Det spelar ingen större roll. Det viktigaste är att det blir en rättvis och likvärdig bedömning!

I lydnaden var det tre klasser; rookieklass, startklass och lydnadsklass 1. Det var bara jag som var anmäld till klass 1!


Rookien och startklassen gick på lilla planen men när det var dags för lydnadsklass 1 flyttades den över till stora planen. Där var gräset något längre (och blötare) samt att det står ett par träd där så det var "lövmatta" på några ställen. Båda hundarna reagerade på det våta underlaget och ville inte gärna lägga sig. Smilla var även tveksam på sättandet. Smilla la sig faktiskt på läggande under gång men reste sig direkt igen. Tyvärr hade jag glömt mina stövlar hemma och mina gympaskor kändes tidigt som om jag hade badat med dom även om jag hade plastpåsar på fötterna! Det visade sig också att båda hundarna (främst Soya) reagerade på löven. Ja, det är ju ett tag sedan det var löv på marken!

Känslan var inte på topp men vissa saker gjorde vi bra. Soya blev klubbmästare med 246,5 poäng!



På eftermiddagen var det dags för rallylydnad. Nu var det nybörjarklass och fortsättningsklass med ca 10 startande i varje klass. Vi startade i fortsättningsklassen. Det var inga konstigheter på banan men ibland är det lätta svårt eftersom man glömmer att träna på det. Soya var lite sen på några skyltar och när det var dags för skylt 124 fick Soya för sig att hon skulle backa i frontpositionen. Något som vi tränat en hel del på. Lite osäker på vad jag ville började hon försöka ta sig in på vänster sidan vilket gjorde att vi vinglade en hel del på den skylten! Men jag är nöjd med hennes attityd. Det räckte till 95 poäng och en tredje plats.

Smilla levererade riktig bra med en härlig attityd och vilja! Hon hade ett sent sättande och slutade överst på prispallen med 99 poäng! Outstanding var domarens kommentar!




Två klubbmästare! En i lydnadsklass 1 och en i rally fortsättningsklass!


Rejält med priser blev det också, förutom pokalerna! Dentastix, flätor, sittdyna, vattenflaska, stol, presentkort..... 

Efter att ha tillbringat närmare 9 timmar i Vingåker var det skönt att komma hem och ta på sig torra strumpor. Nu tror jag att vi kommer att sova gott i natt!




Inga kommentarer: