onsdag 27 maj 2015

Träningstävling!

Idag var det tävlingslydnadskurs med Soya och vid det här tillfället var det träningstävling! Vår uppladdning var definitivt inte den bästa. Jo, vi hann med nästan en timmes promenad på Koludden innan vi åkte till veterinären! Där fick Soya sitta i bilen (drygt 1,5 timme) medan Smilla gjorde allergiutredning! Full fart hemåt eller till jobbet direkt där vi hade familjekväll! En timme till i bilen innan det var dags att åka till kursen. Men först var vi tvungna att stanna på apoteket och hämta ut Smillas medicin!

När vi äntligen var på plats fick vi veta att vi hade fått startnummer 4 och just då var nummer 2 på plan! Det var bara att köra igång henne!

Egentligen är vi inte alls mogna för en träningstävling. Vi kan inte alla moment än och vi brukar inte köra mer än några meter linförighet/fritt följ innan jag belönar med godis! Jag tycker att en sådan här situation är jättesvår. Jag vet att vi inte kan momenten, men jag försöker köra lite tävlingsmässigt för att inte förstöra momenten. Det är svårt att hitta en bra avvägning!

Jag hjälpte Soya igenom hela programmet med många dubbelkommandon med röst och kropp. Mycket verbal belöning blev det, speciellt under linförigheten! Mycket bus var det på Soya och hon hoppar och studsar en del och försöker "bita" mig i handen! Men jag är nöjd! Vi gjorde alla moment utan godisbelöning och Soya var fortfarande alert och fokuserad!

Linförighet: Fin start, ngt efter i hö marsch, lite strul i vä halt, lite studs, fin kontakt, tar ett steg ur linjen i vänster halt!

Läggande under gång: Fin framföring, fint läggande med dk, dk uppsitt

Inkallning: Jättefin fart, lov vid avslut!

Ställande under gång: Fin framföring, fint ställande med dk, ngt lite strul vid avslut (jag har aldrig satt ner henne förut)!

Apportering: Fint aktivt gripande, ngt lite orolig i munnen!

Hopp: Fint hopp, hjälp i hopp, strul i avslut (flyttade fötterna)! (Hoppet började vi träna förra veckan!)

Efter fikat var det platsligg och tandvisning! Tandvisningen var jättebra men platsligget var sådär! De fick bli fler kommandon och handtecken innan hon la sig. Hon var orolig och låg på helspänn hela tiden! Hon satte sig upp när jag kom tillbaka! Det positiva var att hon låg 2 minuter tävlingsmässigt!


Så nöjd med mitt lilla hjärta idag och det känns som om det finns hopp om att det ska bli en härlig lydnadshund!

Inga kommentarer: