söndag 14 augusti 2016

Träningstävling, clear round, nosework!

Idag var vi på träningstävling i nosework på Vingåkers Hundklubb! Det var en clear round vilket betyder att det inte är en tävling utan man gör sina (i det här fallet) tre sök och sedan kan man åka hem! Vi fick ändå vara där hela dagen. Samling 10.30 och så startade vi sist eftersom jag har löptik!

20 hundar var det anmälda allt som allt. Smilla hade startnummer 20 och Soya nummer 17. Tre sök var det, inomhus, utomhus och fordon. Dessutom fanns det ett behållarsök som uppvärmning!

Klockan var nog närmare 13.30 när det var Soyas tur att starta. Hon fixade behållarsöket galant och hade en fin markering. Smilla hade väldigt svårt när det var dags för henne. Tror att det beror på att det inte var någon påfylld doft där!


Det blev en lång dag med en hel del väntan innan det var dags för vår tur! Hundarna körde sina tre sök i ett sträck men jag kommer att dela upp söken och skriva under respektive bild!


Det började med inomhussöket! 

Soya gick in med positiv attityd men efter en kort stunds letande skällde en hund utanför. Hon blev lite låst och stillastående medan hon lyssnade. Fick igång henne igen och vi fastnade lite i lådan till vänster om dörren. När vi var där och letade var det någon som pratade och ropade på sin hund på andra sidan dörren. Tappade fokus igen. Vi gick över på andra sidan och letade och då hör jag tydligt en hund som morrar på andra sidan väggen. Även Soya hörde den och vågade/ville inte leta där. Tyvärr! För doften låg i den hopprullade mattan bredvid dunkarna! Hon markerar när jag visar! Nöjd med hennes attityd och jag vet ju vad hennes problem är!

När det var Smillas tur var doften flyttad och låg bakom ett par bräder till vänster om frysskåpet i vänster bildkant! Hon jobbade på bra och markerade tydligt efter drygt 1 minut! Jag ville vara säker och kollade av hela området innan jag talade om för domaren!


Och så var det utomhussök! Det var inte bara grejorna på marken utan även staket och väggar ingick! 

Soya gick in med bra attityd och letade på bra. Doften låg i den gula vattenkannan och  efter 1,29 markerade vi!

Smilla gick in med attityd men hade betydligt svårare att hitta. Doftgömman var bytt och låg nu i den vinröda kannan. Hon nosade över grejorna och fastnade sedan på väggen, vid dörren. Vi tog en sväng till över grejorna men rätt kanna hittade hon inte utan var fokuserad på väggen. Min påverkan kanske men det blev en felmarkering.


Så var det slutligen fordonssöket. 

Soya har fortfarande bra attityd och vill in och jobba. Vi börjar på gräsklipparen till vänster. Ingen markering. Går över till den i mitten och markeringen kommer snabbt! 30 sekunder! Så nöjd med att Soya fixar att komma igen även om det första söket var jobbigt!

Smilla hade inte alls samma lust längre även om hon jobbade på men hon ville ha hjälp av mig. Letade 10-15 sekunder och vände sedan upp blicken till mig. Även här var gömman flyttad och den mittersta gräsklipparen var borttagen. Doften satt i klippaggregatet i den bortersta gräsklipparen och där fick vi inte till någon markering. Jo, toppenfina markeringar när jag hade visat på precis där. 

Mycket funderingar på Smillas beteende idag! Jo, hon ska börja löpa vilken dag som helst. Det var lång väntan och hon var nog lite överladdad. Hon är inte lika bekväm med andra sorters sök än behållarsök som Soya är. Eller är det jag som påverkar? Jag har i alla fall haft en trevlig dag och är i stort nöjd med vår insats!

Inga kommentarer: