fredag 26 augusti 2016

Nya matvanor!

En hel del kilo för mycket i vikt, men gillar att äta. Nu blev jag lite inspirerad av en bekant på facebook som hade gått ner drygt 12 kilo på fyra veckor genom att äta LCHF-inspirerad mat. Tyckte det lät spännande, gott och enkelt men hade inte större förväntningar på någon stor viktnedgång. Och jag var absolut inte säker på att jag skulle klara det.

1 augusti satte jag igång men då blev det bara tre dagar. Fjärde dagen hade vi bestämt att vi skulle åka till Hjälmare Docka och fika och sedan skulle jag bo på vandrarhem två nätter. Nu höll jag igen lite. En bakelse på Hjälmare Docka men sedan inget sött. Det kändes väldigt konstigt och rätt jobbigt att veta att man skulle åka nästan 30 mil med bara nötter och frukt med! Men det gick! Utan problem!

Och sedan har jag hållt på, mer eller mindre. Inget bröd, inget sött, ingen ris. Tanken är att det inte ska vara några kolhydrater och inget sött! På jobbet har jag fuskat lite. När det var lasagne tog jag en matsked och resten sallad. Någon dag tog jag en tredjedels potatis och jag har ätit lite när det varit potatis i soppan. Allt går inte att skrapa bort.

Jag trodde att det skulle vara svårt. Speciellt när jag började jobba. Men jag har fixat det. Tar ingen smörgås, vare sig på förmiddagens frökenfika eller på mellanmålet. Däremot drömmer jag om en Falu rågrut med ost och röd paprika! Jag äter en frukt på förmiddagen och en ostrulle på eftermiddagen! Så stolt över mig själv. Och det börjar visa sig! Byxorna som satt åt innan semestern är stora och vågen visar 5 kilo minus!!!! Nu tänker inte jag bli fanatisk men jag hoppas, vill och tror att jag kan gå ner 5 kilo till! 

Inga kommentarer: