onsdag 20 juli 2016

Träning!

Det blir mycket träning när jag är ledig. Eller mycket kanske är att ta i, men mer träning och mer socialt umgänge än när jag jobbar! Vi passar på att vara med på olika hundaktiviteter för att kunna träna med nya hundar och på nya platser. Två förmiddagar i veckan är det träning på Katrineholms Brukshundklubb, en kväll i veckan på Vingåkers Hundklubb och så brukar vi försöka träffas någon gång i veckan vid skolan i Julita. Och så tränar jag ju själv också!

Nu låter det som det är massor med träning men så är det inte. Det är olika träning eller aktiviteter. Korta pass med fokus på olika saker och mycket motivation och belöning.


Soya är påverkad av ett väntat löp och är väldigt tittig och ofokuserad nu. Lite seg är hon också. Idag jobbade vi mycket med fokus och lek. Det blev bara ett kort pass men det kändes bra. Hon har fortfarande svårt för att lämna mig. Apportering och hopp går bra men tasstarget (trampa på bilmattan) känns som vi inte kommer någonstans. Visst går hon ut och trampar men det finns ingen motivation och ingen fart. Måste hitta en bättre belöning. Kanske det släpper om hon lär sig att leka med bollen.

Smilla är som hon är. Vi fick till en bra träning idag även om det kommenderade fria följet inte var på topp. Här försökte vi få fram min tävlingsnervositet och lite grann kom visst. Det blev ett bra slut i alla fall! 

Nöjd med dagens träning i det varma vädret. Nu vilar vi lite och så får det bli ett kort träningspass i kväll också!



Inga kommentarer: