måndag 28 mars 2016

Nosework-tävling!

Idag åkte jag till Österråker för att hjälpa till på en inofficiell tävling i nosework. Tyckte att det skulle vara kul och spännande att få se hur en tävling kan gå till.



Det var 26 ekipage som skulle köra utomhussök, inomhussök, behållarsök och fordonssök. Jag hjälpte först till i serveringen men sedan blev jag tidtagare i de tre söken som var inne i ridhuset!

Först ut var utomhussöket i en liten hage utanför ridhuset.



När utomhussöket var avklarat förflyttade man sig till ridhuset där man körde de andra tre söken i ett sträck!


Inomhussöket var ett fint dukat påskbord (med plastservis). Sedan ställdes de vita "plastkuberna" som man använder för att gränsa av ridhuset (tror jag) upp runt omkring. De står längst bort i högra hörnet på bilden. Gömman låg i en av dem. Tyvärr blev det ingen bild på det färdiga inomhussöket.

Direkt efter gick man till behållarsöket.




Behållarsöket innehöll mängder av påskägg i olika storlekar, samt några kartonger och paket. Många hundar tyckte att påskäggen var roliga! Som små bollar som man kunde leka med!


Sist ut var fordonssöket! Ett släp och en traktor. Gömman fanns på traktorn, längst bak på draget!


Det fanns ett rejält prisbord till alla duktiga ekipage. Först var det priser och rosetter till ettan, tvåan och trean i varje delsök. Och slutligen blev det en pokal och mer priser till de som hade kommit etta, tvåa och trea i hela tävlingen! Kul med så mycket uppskattning!

Det var jättekul att få chans att se hur en tävling går till. En del hundar var jätteduktiga och klarade ett delsök på 15-20 sekunder. Andra hade svårt att hitta och tiden gick ut. En del hundar får fram som ett jehu, några fokuserade andra mindre fokuserade. En del lullade runt och hade tur om de hittade doften. Det var också kul att se olika markeringssätt! Jag vet i alla fall vilken markering jag vill ha!

Vi fick möjlighet att prova söken i ridhuset när tävlingen var klar. Mina hundar hade en bra attityd och letade på men hade inga bra markeringar. Kanske beror det på att de suttit i bilen en bra stund och inte körts ingång som de brukar. Eller annars beror det på att vi har kört på "färska" dofter och nu hade de legat ett par-tre timmar. Något vi behöver tänka på. Jag är i alla fall supernöjd med Soyas attityd i ridhuset som hon aldrig varit inne i tidigare! Hög svans och fokus på att jobba!


Efter en heldag i Österåker vände vi hemåt men valde att stanna till vid Båsenberga och gå elljusspåret!







Inga kommentarer: