lördag 29 november 2014

En ny erfarenhet!

Idag var det dags för lydnadstävling igen! Den här gången i inomhushallen i Kungsör! Vi har aldrig tävlat i en inomhushall, däremot i ridhus men Smilla uppskattar ju inte det våta så jag såg det här som en bra chans! Vi har ju tränat lite grann inomhus men inte i en stor hall!

Samlingen var redan halv 8 och enligt Eniro skulle det ta 1,5 timme att åka! Vi stack iväg strax före halv 6 och var på plats redan tjugo i 7! Startordningen var redan förlottad och vi fick startnummer 13 av 16 stycken. Det visade sig sedan att tre stycken inte dök upp! Gruppmomenten skulle utföras sist! Det har jag aldrig varit med om tidigare! För- eller nackdel? Jag vet inte!


En annorlunda sak som jag inte heller har varit med om tidigare var att tävlingsledaren tog in alla förare på plan och berättade var alla moment skulle utföras och åt vilka håll! Det var bra! 


Jag blev lite fundersam direkt. Publik på ett ställe, ingång för hund och förare på andra sidan huset med en liten uppvärmningsplan inomhus och sedan utgång på ett tredje ställe! Bra att det inte var in- och utgång genom samma dörr. Nu slapp man mötas. Men det kändes krångligt att ha hund med sig medan man satt och tittade.  Annars verkade hallen väldigt bra! Det vi inte hade trott men som vi såg nästan direkt var att det var svårt att få hundarna att gå till rutan! Första hunden gick rätt men den lämnade rutan när föraren började gå! Sedan misslyckades 5 hundar på raken! De tog hoppet i stället! Domaren Maria Brandel gav inte heller speciellt höga betyg på någon hund! 


Soya fick komma med in och miljöträna! Inga konstigheter alls! Spännande med mycket folk, lite otäck när en boxer sprang på inkallningen och fullt fokus (som ni ser) när en golden var på plan!

Jag såg att det var många hundar på plan som var "tittiga" och några reagerade på publiken på läktaren och på någonting som inte vi såg från läktarplats. Det visade sig vara en person som satt där! Jag bestämde mig i alla fall för att ta in Smilla en stund så hon skulle få känna av miljön lite. Hon reagerade inte alls! Däremot när det sedan var vår tur och vi skulle in på plan!

Hon var lite låg när vi gick in men var ändå med! Första vinklarna går bra men när vi går mot läktaren börjar hon titta. Vi får vinkla av och hon får kontakt igen men nästa gång vi är på väg mot läktaren och ska ända fram blir hon helt paralyserad! Hon blockerar sig totalt och går inte att få kontakt med. Hon försöker att ta sig igenom skyltarna för att ta sig upp till publiken och vill inte lyssna alls! En stor NOLLA fick vi då! 

Vi går tillbaka till bortre kortsidan för sättandet! Och hon gör det momentet! Även om hon är långt fram i framföringen så gör hon ett bra sitt och får en 9:a! 

Inkallningen är också mot läktaren. Men den fungerar också! Hon kommer i bra fart men har lång stoppsträcka. Full fart efter stannandet också! Däremot låser hon och ställer sig och tittar på publiken istället för att sätta sig fot! Dubbelkommando och en 7:a!

Sedan var det dags för rutan! Den här gången peppar jag ingenting när vi går fram till startpunkten. Misstänker att hon (som så många andra) kan fokusera på hoppet istället! Peppar henne när vi ställer upp och skickar sedan. Hon sitter kvar! Nytt kommando och hon sitter fortfarande kvar! På tredje kommandot går hon ut med lite halvdan fart men åt rätt håll! Hon vet inte riktigt vart hon ska, men halvvägs ut får hon syn på rutan och springer med fullt fokus rakt in! Snyggt stannande men sedan glömmer jag bort mig! Tror att tävlingsledaren ska säga till mig att lägga hunden så hon får stå en bra stund innan jag kommer på mig själv! Kanonsnyggt läggande (tycker jag) och sedan bra avslut! Så nöjd men naturligtvis bara betyg 5!

Fullt fokus ut på apporten! Hoppar bra, tar apporten, släpper den och börjar nosa..... Dubbelkommando från mig och slutligen tar hon apporten men har glömt vad hon ska göra och kommer snyggt in vid min sida, utan att hoppa! NOLLA igen!

En ny variant på metallapport som vi aldrig provat förut! Ja, ja! Någon gång ska ju vara den första! Snyggt ut och tar apporten men när hon kommer fram till mig kommer hon på att den är annorlunda. Släpper apporten och vill inte ta den igen! Sätter sig vid min sida och jag kan plocka apporten från marken! Betyg 5!

Vittringsapporteringen var en upplevelse! Pinnarna ligger nära läktaren men Smilla går ut utan problem! Tar upp fel pinne men byter snabbt! Sedan lägger hon sig ner mitt bland pinnarna och bara tuggar!!! Jag får inte tillbaka henne förrän jag backar samtidigt som jag ropar! Stor NOLLA igen!

Under fjärren är min hund så trött i huvudet så hon knappt vet vad hon gör! Hon gör skiftena efter fler dubbelkommandon men när jag går tillbaka reser sig upp och möter mig! Noll igen!

Helhetsintrycket blev 8,5 - bitvis bra action och fokus!

Eftersom det var så mentalt jobbigt för Smilla valde jag att avstå gruppmomenten. Jag var inte den enda! Av 13 ekipage blev det 6 kvar till gruppmomenten och jag tror att tre av dem var hemmaekipage! Domaren sa att det här var en svår miljö och att man borde ha tränat någon gång innan i den här hallen! Hon tyckte att det var bra beslut att inte köra gruppmomenten!

På hemvägen stannade vi till vid stugan! Tog en fika, kollade om det fanns möss och gick en långpromenad i skogen!


Hundarna var inte riktigt nöjda med att vara ute! Jag trodde att det var sugna på bus efter mycket koncentration och stillasittande men de skulle bara in! Det märktes i alla fall att de blev glada av att vara där!



Läste ett inlägg på facebook häromdagen som en bekant skrivit! Han hade svårt att få sina tre hundar att fokusera åt samma håll på bilderna! Han lyckades få två av tre att fokusera på honom! Jag lyckas knappt att få en att fokusera på mig!



Mycket spring i skogen blev det för Soya medan Smilla fick gå i koppel! Mycket vittring av vilt fanns!

Stannade och handlade i Katrineholm på vägen hem! Skönt att ha det gjort! Nu skulle jag egentligen behöva börja med städning och adventspyntande men jag ska vila en stund först! Eventuellt får pyntandet vänta tills imorgon!

Ja, det var en ny erfarenhet att tävla i inomhushall eller att upptäcka att hunden blir väldigt påverkad av miljön vilket jag inte märkt tidigare! Nu är det en rallytävling på söndag och då får vi hoppas att det går bättre! Annars är det väl bara att vara ute i det blöta i fortsättningen!





Inga kommentarer: