lördag 24 september 2022

Lydnadstävling!

Idag drog vi iväg till Eskilstuna för att tävla lydnad, dubbel startklass, på Eskilstuna Hunddressyrklubb. Det var lite bökigt innan för i lördags fick jag mail där de undrade om jag skulle tävla för de hittade ingen betalning från mig. Jag hade varit inne och kollade ett par veckor tidigare, eftersom det såg konstigt ut på Mitt konto på SBK tävling. Däremot fanns jag med på startlistan. Jag hittade snabbt min betalning på mitt kontoutdrag och kunde skicka uppgifterna till klubben. 25 augusti hade pengarna dragits från mitt konto. I onsdags fick jag veta att de hade hittat min inbetalning! Skönt!

Idag var det alltså dags för tävling! Vädret var riktigt bra. Mulet och drygt 10 grader på förmiddagen. På eftermiddagen sprack det upp! Sol och 15-16 grader varmt.

På förmiddagen hade vi startnummer 4. Två hundar före mig bröt pga av väldigt mycket dofter på plan. De hundarna var inte kontaktbara. En viss oro kom eftersom Sälta har varit väldigt intresserad av harbajs. Två hundar till bröt tävlingen.

Men vi startade bra. Följsamheten kändes riktigt bra. Däremot gjorde hon ett dåligt avslut på inkallningen. Där fick jag ta till ett extra fotkommando. Sitt under marsch startade med ryggen mot publiken. Sälta tappade fokus, tittade bakåt och blev sittande kvar. Jag stannade till och gav ett extra kommando vilket blev 0 trots att hon gjorde resten väldigt bra. Apporteringen utfördes i slowmotion och trots det tappade hon apporten men hon gjorde den. Även fjärren klarade hon. Dessutom riktigt bra men när jag går tillbaka kliver jag (tydligen) på några pälsstrån och hon flyger upp. Trist när vi äntligen får till det men felet var mitt. Vi avslutar med ett bra hopp.

På eftermiddagens tävling hade vi startnummer 10, näst sist. Tävlingsledaren hade ändrat om och tryckt ihop planen lite så att vi skulle slippa det luktande hörnet.

Det var en lång transportsträcka till startpunkten men Sälta var riktigt fokuserad. Men när vi startade följsamheten ville hon inte följa. Misstänker att det satt någon pinne i pälsen för efter 4-5 meter var hon som vanligt. Inkallning och sitt under marsch gav toppenpoäng. Sedan kom apporteringen, där hon ställer sig och nosar halvvägs fram till apporten. Tempo var väldigt dåligt. Helt enkelt uruselt. Så var det dags för fjärren där Sälta, precis när tävlingsledaren säger moment börjar, böjer ner huvudet och nosar. Jag försöker harkla för att få kontakt men hon fortsätter nosa. Jag går ifrån och tänker att det här kommer inte att fungera. Men det gjorde det, på andra kommandot. Vi fick till ett bra uppsikt och avslutar med ett fint hopp!

Många toppbetyg och några bottennapp. Det räckte inte till uppflyttning men visade sig räcka till en delad förstaplats! 

12 kg hundmat och en kampleksak är valuta för pengarna! 

Sugen på att tävla mer för jag vet att vi kan!

Inga kommentarer: