lördag 9 november 2019

MovEat

Idag har jag tillbringat hela eftermiddagen med syster och svåger. Vi har varit på ett nytt, spännande och väldigt trevligt evenemang i Norrköping, MovEat! För 399 kronor fick man under drygt 4 timmar fick man smakportioner på 10 olika restauranger. För mig, som aldrig är ute och äter, var det väldigt spännande. Men även för de andra var det nya restauranger.



Vid 12.30-tiden började vi vårt matäventyr på Cabo Taqueria. Där fick vi Limemarinerad vit flundra med chili, mango och koriander. En trevlig restaurang.


Maten var god men lite rinnig. En lätt rätt som nog skulle passa bra som förrätt. Det kändes som om man inte skulle kunna äta så mycket av den.

Sedan blev det Burgers & Bangers. En mysig och trevlig restaurang som jag gärna skulle gå tillbaka till.



Här åt vi Chorizo- och chilipoppers. Väldigt goda, något starka men ett av de bästa smakproverna vi fick.

Vi gick vidare till PIG'N'Hen.  Här åt vi Chicken katsu sando. En rostad formfranska med soyamajo, kycklingmousseline och chiliglaze.


En väldigt god men lite kladdig "smörgås" som var lite efterstark. 

Sedan blev det Härlig Pasta. Det enda stället jag hade varit på tidigare. Här hade jag stora förväntningar på maten. Vi fick fylld pasta med hummer, ricotta och brynt smör. 


Här blev jag tyvärr lite besviken. Pastan smakade inte så mycket. Däremot var brödet väldigt gott när man doppade det i det brynta smöret. Här åt vi på tallrikar av torkade palmblad, lite kul och spännande.

Vi gick vidare till Anima. En väldigt trevlig och inbjudande restaurang. Här serverades Escalivada - rostad aubergine och paprika toppad med riven getost, rosmarinshonung och Kantabriska sardeller.


Den här rätten var smaklös. 

Så var det Pigeon Street. En lite svårdefinierad restaurang. Efter lite googlande fick vi reda på att det serverades street food där. Vi åt överkörd fläsksida serverad med hoisinsås, sticklök, srirachamayo, picklad gurka och rostade jordnötter. Tyvärr blev det bara en suddig bild på maten.


Det här var en god hamburgeliknande mat. Jordnötter gjorde det lite extra gott. Lite kladdigt var det att äta.

Sedan blev det Enoteket. En restaurang som jag hört talas om men inte varit på. Lite mysigt var det att se två hundar som låg i en fönstersmyg inne på restaurangen. Här serverades det "husmanskost" - Långtidsbräserade oxkinder i rödvinsås och potatispuré med tryffelsmör. 


Definitiv eftermiddagens godaste mat. Härlig smak och ett otroligt mört kött som bara smälte i munnen. En trevlig restaurang med vällagad mat.

Högst upp på Kungsgatan låg sedan Eugeniadotters Kafé & Bistro. Här serverades bara vegetarisk mat och jag fick chansen att prova något helt nytt som jag inte ens har hört talas om tidigare - jackfruit. Pulled vegan - barbequesås över marinerad jackfruit, rostade jordnötter och yoghurtsås. Här fick vi också smaka rå morotskaka till efterrätt. Kaféet var litet och vi lotsades in i en närliggande "trappuppgång" där vi på stående fot fick äta vår mat. Kanske inte så trevligt men personal var väldigt trevlig och glad.


Jackfruit var en väldigt trevlig och god smakupplevelse. Jag hade troligtvis gissat på att det var kött jag åt. Däremot var morotskakan inte i min smak.

Näst sista stoppet var på La Uva Tapasbar. Här blev jag besviken. Det var rörigt och personalen verkade mest intresserad av att sälja drycker. Det fanns flera olika sorters tapas men tyvärr fanns det inga skyltar om vad de innehöll och personalen verkade inte ha tid att berätta om innehållet. Man fick välja en men fler kunde köpas till för 20 kronor styck. Jag valde en med någon slags skinka på.


Jo, visst var den god men det hade varit kul att smaka några fler utan att betala extra. Tycker nog att de kunde ha gjort dem mindre och att man kunde ha fått ta flera sorter.

Vi slutade vår vandring på Jolla Chokladmakarna där vi fick Hallonpannacotta, krispig fudgepralin med cookies och jordnötssmör. Här var det väldigt mycket folk. Kan tänka mig att många avslutade med lite dessert.


Här hade jag tänkt mig något annat och blev nog lite besviken. Det var två praliner i en liten mugg. Goda? Ja men jag hade tänkt mig något som skulle blandas och som jag skulle äta med sked!

En trevlig eftermiddag blev det i allafall och jag är lite lagom mätt efter att ha ätit på 10 olika restauranger. Det här är något som jag verkligen kan rekommendera men se till att ha gott om tid. Vi valde den sista avgången 12.30 men kanske hade det varit bättre att börja en timme tidigare.












Inga kommentarer: