måndag 5 augusti 2019

Semester!

Fem veckor går otroligt fort när man är ledig och imorgon är det dags att börja jobba igen. Semestern är redan slut. Kanske har den gått lite extra fort eftersom jag började ledigheten med att vara sjuk. Både öroninflammation och bihåleinflammation gjorde mig helt däckad i 1,5 vecka. Det var först när jag tagit två tabletter av penicillin nummer två som jag började kunna stå på benen. Men det tog nog ännu 1,5 vecka innan jag kände att orken började komma tillbaka.


Flera helger var inplanerade under semestern. Första helgen var det två dagar lydnadsläger hos Lizette. Redan då var jag lite halvkrasslig och det var varmt ute men vi kämpade på och fick många bra tips. Sedan var det en hel helg med lydnadstävling i Flen och Gyllene Tider i Linköping på lördagskvällen. Länge var jag tveksam om det skulle gå men jag lyckades stå på benen hela helgen.


Lydnadstävlingarna gick väl inte så bra. Rejält varmt ute och jag var lite yrslig och gick på tabletter. På söndagen fick vi i alla fall Domarens val. Det var den roligaste hunden idag var domarens kommentar.


Gyllene Tider var en upplyftande och bra konsert!!! Fint väder och trevligt sällskap.


På söndags kvällen fick jag också (för första gången) en åktur i svågerns Buick. Häftigt men lite otäckt att åka utan säkerhetsbälte. 




Det blev en tur till Hjälmaregården och en Hjälmarsnipa slank ner!


Mesta tiden har jag varit i stugan. Tror nog bara att det har varit någon enstaka natt i lägenheten. Några bad har det blivit. 



Och en hel del promenader med plock av diverse olika bär och svamp! 


Två pass på Friskis utegympa i Katrineholm har jag klarat av. Det första (23 juli) var så otroligt jobbigt. Det fanns ingen energi i kroppen.


Men mest har vi vilat hela semestern.


En vecka fick vi äran att ta hand om Sotis, syrrans katt. Vi brukar ta hand om katten men han har aldrig bott hos oss förut. Det fungerade jättebra. Kompostgaller för fönstren så att han inte skulle hoppa ut och promenader i långlina på tomten. Det jobbigaste var att komma ihåg att stänga dörren. Soya tyckte att det var lite konstigt att dörren var stängd. Det brukar ju vara öppet större delen av dygnet. Däremot uppskattade hon sällskapet!

Vi har också hunnit med en lydnadshelg till. En rejält varm helg (närmare 30 grader) med Sophie Schelin på Katrineholms Brukshundklubb. Även här fick jag mycket tips på träning!

Och nu i helgen har vi varit på sedvanliga Schappe-specialen på Tånga Hed! Rejält varmt på fredagen då det var km i lydnad. Soya och jag valde att tävla klass 1 (inofficiellt) för att försöka hitta energi och attityd igen. Även om vi nollade rutan och runda kon är jag riktigt nöjd med vår insats. Nu kände jag igen min hund igen. Vi vann klass 1.


I klubbmästerskapet placerade vi oss på tredje plats!


Igår var det dags för km i rally. En rätt trött hund kämpade sig igenom en avancerad bana utan några större fel. Vi placerade oss överst på prispallen i avancerade klassen.


I klubbmästerskapet kom vi på andra plats!

Idag har dagen ägnats åt städning. Det är skönt att ha allt i ordning när man börjar jobba. Sedan passade jag på att besiktiga bilen. Och då fick jag lära mig något nytt. Förra året fick jag ju veta att jag var tvungen att ha en nyckel till dragkroken. Den hade jag koll på i år. Jag har dessutom provat att vrida om med den några gånger. Däremot hade jag inte förstått att jag måste ta bort dragkroken med jämna mellanrum så att den inte "fastnar". Nja, det kan ju vara trevligt att åka till Besiktningen en gång till.....



Inga kommentarer: