söndag 11 augusti 2019

Rallylydnad i Flen!

Den här helgen har det varit rallylydnadstävlingar i Flen, både lördag och söndag. Vi har väl inte tränat jättemycket men såg fram emot tävlingen.

Igår tyckte Soya att det var jobbigt. Det var knappt att hon ville ta godis när vi kom till Flens Brukshundklubb. Hon var tittig och inte alls fokuserad på vad vi skulle göra. Banan kändes enkel, för att vara en mästarklassbana. Men även det enkla kan bli svårt.


Soya fick lite bättre attityd och vilja när vi värmde upp och som startnummer två skulle vi in på banan. De tre första skyltarna var hon ofokuserad och tittade på allt runt omkring men sedan blev det bättre och flöt på riktigt bra. Skylt 14, skicka till kon, var jag inget orolig inför. Jag förberedde henne bra innan jag skickade men hon stannade för långt ifrån konen. Jag tänkte då att jag skulle rätta till henne så hon kom närmare konen, vilket var riktigt dumt. Då fick hon världens tokryck och drog en repa på plan innan hon kom in till mig. Resten av banan gick bra!



Man lär av sina misstag..... Nåväl, vi slutade på 75 poäng efter två felövningar. Men jag gläds åt domarkommentaren. "Charmig hund med härlig arbetsattityd!"


Idag var det nya tag. Och Soya visade en hel annan attityd. Glatt viftande på svansen kom vi fram till planen. Mer självsäker och fokuserad idag.


Det här var en helt annat typ av bana. Trång och trixig med många byten. Domaren sa själv att det var en teknisk bana och att han hade byggt den efter minimimåtten. När det var dags för banvandring kom en regnskur och den höll i sig tills vi var nästan klara med vår runda. Regn är varken mitt eller Soyas favoritväder.


Dagens runda kändes betydligt bättre än gårdagens även om det blev en del missar. Skylt 4, tysksvängen, blev svår när den skulle göras bland flera skylthållare. Skylt 7, backa i frontposition, överrumplade mig när den dök upp alldeles för snabbt. Det var visst flera som missade den skylten helt. Backa på höger efter hopp blev också en svårighet. Idag fick vi ihop 84 poäng!


Tack Anita för att du filmade våra rundor!!!!







Inga kommentarer: