lördag 13 april 2019

Idioti eller mod!?


Förstår inte riktigt varför jag har flyttat upp Soya till lydnadsklass 2. Och att jag dessutom har anmält henne till tävling. Inte bara en tävling utan tre stycken. Idioti eller mod? Ren dårskap kan jag tycka! Dagens träning visar igen att träning är en färskvara. Nu är det några veckor sedan vi tränade klass 2 momenten. Och det märktes verkligen!


Fritt följ: Det kändes riktigt bra men jag vet ju att på tävling går vi ner oss en del. Dessutom har vi lite svårt för backandet!

L:et: Idag tränade jag med ställande och sättande och det kändes verkligen bra.

Inkallning med ställande: Snabbt läggande i starten. Superbra fart och snygg ingång. Men ställandet fanns det absolut inte en tendens till. Backa tillbaka och gör om och till slut fanns det i alla fall något som kunde tänkas vara ett ställande!

Sändande till rutan: Bra fart ut, snabbt ställande, men hon kommer gärna ut till det högra bakre hörnet, bra läggande och inkallningen fungerade också. Jag använder än så länge många extra kommandon och belöningsord. Vi körde fler rutor men avslutade då efter ställandet eller läggandet i rutan.

Apportering med dirigering: Bra framföring, bra ställande, bra fart ut men hade absolut ingen koll på vad som var höger eller vänster. Full fart mot första, bästa apport! Backa tillbaka, gör om och se till att det blir rätt. 

Vittring: Riktigt bra efter att en period ha varit lite tveksam.

Fjärrdirigering: Inte ens på nära håll kunde hon rätt skifte idag, Men efter lite träning fick vi till bra skiften på nästan 10 meters håll (dock med en planka framför baktassarna).

Hopp - apport: Bra uthopp över ett smalt hinder, bra upptag (både med träapport och metall) men svårt att hoppa tillbaka. Kommer dessutom apporten snett kan hon inte tillbakahoppet. Men har man inte tränat mer än ett tio-tal gånger kan man inte förvänta sig att det ska fungera!


Platsligg i grupp: Blev ett platsligg alldeles själv och utan störning. Ett litet tasslyft blev det när jag gick tillbaka. Det här är något vi behöver träna mer på.


Ja, nu har vi ett par veckor på oss att träna innan det är dags för debuten. Men man behöver ju inte kunna allt. Målsättningen får väl fortsätta vara att vi ska samarbeta och ha kul på plan!




Inga kommentarer: