tisdag 16 oktober 2018

Det är det här jag vill ha - eller?

Så var energin tillbaka igen. Helt plötsligt har jag en mer eller mindre galen hund. Idag tränade vi ett pass lydnad. Hon gör det hon ska med energi och attityd, vilket jag är glad över, MEN hon studsar och hoppar bredvid mig. Hon försöker bitas för att ta godis, framtassarna lyfts betydligt mer och vi ska inte tala om farten. Det går i hundra knyck när hon ska ut och ta apportbocken, komma på inkallning eller ska till rutan. Det small i backen på läggande under gång.  På promenaden var hon hela tiden före mig. Hon till och med drog i kopplet och behövde flera gånger påminnas om var man ska vara på koppelpromenaderna. Ja, det är det här jag vill ha, eller?


Och så säger folk att hundarna blir mer busiga och spralliga efter en kastration! Hmm.....


Men jag vill verkligen ha den här glada, busiga, spralliga och hoppiga hunden. Det handlar ju bara om att tänka rätt när vi tränar. Nu har vi jobbat på ett sätt i ett par månader; att lyfta, belöna upp och stärka på plan. Nu är det dags att ta tag i tasslyft, bus och studs i stället. Fördelen är att jag kan tänka på samma sätt hela tiden och inte byta strategi var tredje månad! Älskar verkligen min studsboll!!!!

3 kommentarer:

Julia sa...

Världens finaste studsboll <3

/Julia

Erika sa...

Trillat in här av en slump några gånger. Vilken trevlig och läsvärd blogg! Med vänlig hälsning/Erika

Therese Svanbäck sa...

Så underbart att binär så glad!! Liite besvärligt ibland men mest roligt. Lycka till med träningen