fredag 23 mars 2018

Träning!

Hur ofta tränar jag mina hundar? Vad är träning?


Det är inte speciellt ofta jag åker iväg till någon klubb för att träna. Den här årstiden är det inte heller speciellt ofta det blir någon "organiserad" träning. Det kanske blir ett par minuter följsamhet eller fjärrdirigering när vi går förbi en bra gräsmatta eller parkering. Så var det igår.

Men vi tränar varje dag!



På  de dagliga promenaderna tränar vi på att inte dra i kopplen. Dessutom är önskemålet att hundarna ska ta ögonkontakt med mig när vi möter någon. Smilla är jätteduktig på det när vi möter människor medan Soya har svårare. Vid hundmöten är det svårt för båda men igår lyckades vi vid möten med två olika hundar som vi inte sett tidigare. 


Den här veckan har vi dessutom jobbat lite med "kampen". Något som varken är min eller Soyas starkaste sida men som jag vet är otroligt bra för att stärka henne. 



Och så har vi jobbat lite med omvänt lockande. Något som vi gjort tidigare, men tappat bort lite grann under åren. Här testar vi på att få Soya närmare mig i fotpositionen. När man filmar sig själv upptäcker man saker som man kanske tror sig göra eller kanske inte tror sig göra. Jag har varit övertygad om att Soya har ett relativt rakt och ganska snyggt sittande vid min sida. Jag tror att jag får tänka om och börja jobba mer med det.....

Inga kommentarer: