lördag 2 december 2017

Hundträning!

Fyra timmar på Vingåkers Hundklubb med bra träning med Maria och Kristina, givande samtal, fika och en promenad med Kristina och hennes hundar.

Smilla fick ett kort pass men fokus ligger på Soya nu. Soya fick värma upp med lite vittring, hopp-apport med träapporten (ett helt nytt moment för henne och där hoppet inte var så viktigt i början. Det gick ju att gå runt.) och så lite rutan-träning. Sedan fick jag ett långt pass fritt följ kommenderad där hon går riktigt bra. Bra fokus men något snett sättande och något vid sväng i språngmarschen. Sedan blev det fokus på rutan. Det känns bra att jag inser vad det är som är jobbigt för henne. Alla störningar som kommer för nära blir jobbiga. Nu började vi med att Maria stod 4-5 meter till vänster om rutan. Jobbigt första gången men hon fixar det. Andra gången är det inga problem. Att Kristina och Dundra ställer sig bredvid Maria bryr sig Soya inte om. Maria flyttar sig och ställer sig en bit bakom rutan. Soya blir paralyserad när hon får syn på henne och tvärstannar. Nu hade hon som tur var kommit in i rutan men stannade precis innan mitt kommando. Nästa skick hamnar hon istället till höger om rutan men går att få in i rutan på ett nytt kommando. Fram med tasstargeten så att hon ska hamna rätt vilket hon gör, När Maria sedan ställer sig några meter till höger om rutan går Soya bara halvvägs ut, vänder och kommer tillbaka till mig. "Tokigt". Vi gör om! Den här gången vet hon att hon gjort galet och har fullt fokus ut och stannar på kommando mitt i rutan. Kampar och busar med henne mitt i rutan innan jag kastar leksaken några meter framför Maria. Soya springer efter men vågar inte ta den så nära en människa. Hämtar leksaken, busar och kampar och kastar en gång till. Den här gången vågar hon!

Inser att det bara är att fortsätta att träna med lagom störning som utmanar och får henne att växa! Känner mig i alla fall nöjd med dagens träning.


Nyttig men jobbig träning att vara så nära andra hundar och människor, Speciellt i de lägen där inte jag är med och stöttar upp! Fria följet och liknande moment är inga större problem!


Jag fick också ett träningspass när jag fick möjligheten att kampa med Ossie!

Efter en promenad på Koludden har vi landat hemma och hoppas att vi ska orka fixa lite adventsfint innan vi landar i soffan!

Inga kommentarer: