söndag 4 juni 2017

Tävling!

I fredags var det dags för tävling. Soya och jag skulle tävla startklass i Söderköping. Min målsättning var att gå in och ha kul. Jag hoppades på att Soya skulle ha sin härliga energi och attityd och inte vara påverkad av några hormoner eller min eventuella nervositet. Poängen struntade jag i.


Och visst fick vi till det! Hon var riktigt fokuserad och energisk. Följsamheten gick superbra. Hon höll en bra position och hade fokus på mig hela tiden. Tyvärr missade hon det sista sittet, vilket kan bero på att vi vände upp mot stugan så hon fick syn på publiken. Men ett litet dk gjorde att hon satte sig. 

När det var dags för inkallningen var jag helt inne i min bubbla och hade alldeles glömt bort att tävlingsledaren ska säga "Momentet börjar". Jag var så fokuserad och var på väg att börja gå när tävlingsledaren börjar prata. Det blev lite vingligt innan jag fick stopp på min kropp och väntade in kommandot. Den kommentaren fick på helheten - föraren går före tävlingsledarens kommando. Superbra fart på Soya hela vägen men svårt att bromsa vid ingången. 

Sitt under marsch kändes riktigt bra. Bra fokus på framföringen och stilla när jag gick runt.

Apporteringen gjorde hon som hon brukar på det avståndet. Har lite för hög fart, försöker bromsa vid apporten vilket gör att hon slår i den med framtassarna, hoppar över den och tar den från fel håll. Men riktigt bra fart hela vägen och snygg ingång.

Ett riktigt, riktigt snyggt läggande på fjärren men när jag går tillbaka reser hon sig och hoppar undan en bit. Hon har gjort det en gång på träning tidigare. Vet inte varför. Tycker att jag går på min linje så hon borde inte känna sig "hotad". Är det bara bus? Jag har ingen aning men tyvärr blev det en nolla där. 

Bra hopp över hinder men hon studsar bredvid mig vid avslutet.

Trots att vi hade en nolla räckte det till ett uppflyttningsresultat och en tredje plats av 11 startande.





Annelie var där och hade sin kamera med sig. Och som en glad överraskning kom denna häftiga bild!


Kan väl säga att jag är supernöjd med vår insats. Soya visade inte tillstymmelse till att tyckte att det var jobbigt eller obehagligt. En härlig attityd och fokusering fanns och den hoppas jag att hon behåller. 

Vi var tvungna att vänta in lydnadsklass 3 innan prisutdelning och det kändes väl lite konstigt. Kvar till prisutdelningen, som inte var förrän efter 21 någon gång, var tvåan i lydnadsklass, de fyra som placerade sig högst upp i startklass samt de två som hade tävlat i klass 3. Ingen publik var kvar!

Åkte direkt till stugan men kom inte upp förrän strax före 23, trött som bara den. Resten av helgen har ägnats åt vila, långa promenader, hundträning och trädgårdsarbete.


I lördags var vi en sväng på hemvändardagen. Miljöträning bland (väldigt lite) folk, korvgrillning,fikaförsäljning och kaninhoppning. Det är jobbigt även om det bara blev en liten stund.



Nu väntar två extra dagars ledighet. Imorgon är det utställning i Norrköping för Smilla!


1 kommentar:

Therese Svanbäck sa...

Vad roligt att det gick så bra! Grattis!
Sågs vi i Norrköping alltså? Jag är usel på namn och ansikten i schappevärlden. Hade precis börjat lära mig lite i frallavärlden när jag bytte ras....Börjar litegrann att lära mig vissa uppfödare... Verkar jag högfärdig så är det absolut inte meningen. Kom bara fram om du vill.
Nyfiken på vad det var för tonfisk du skrev om på min blogg
Må väl
/Therese