söndag 13 november 2016

Helg!

Så har ännu en vecka gått och det är helg igen. Jag har varit trött hela veckan och inte fått mycket gjort. Speciellt hundträningen har blivit lidande.

Igår var vi i alla fall på Norrköpings Brukshundklubb för att tävla km i rallylydnad. Ja, vi fick inte vara med i klubbmästerskapet eftersom vi enbart är delmedlemmar i klubben men vi fick ändå starta.

Banorna var inga konstigheter. Rätt lätta faktiskt men det berodde nog på att de skulle kunna byggas om från nybörjare ända upp till mästarklass.


Soya startade i avancerad klass. Kände att den här banan kunde passa henne bra. I och för sig har vi "glömt bort" att träna på vändningar i språng. En annan svårighet var hoppet. Det händer ju att Soya får tokryck efter. Nu blev det inte alls som jag tänkt mig. Soya var eftertänksam och ofokuserad. Kan bero på att det var hundar som skällde massor i skogen. Jag vet ju att hon påverkas av ljud och det märks periodvis mer efter "påhoppet" i skogen. Hon gjorde det hon skulle men var tvungen att påminnas och hade inte alls bra kontakt med mig. Att hon tappar fokus och måste kolla av det som händer omkring oss är det som vi behöver träna mest på. Jag önskar så att vi kunde hålla oss i vår lilla bubbla och bara fokusera på vårt samarbete men så är det tyvärr inte. Jag måste lägga mycket energi på vårt fokus nu. Ja, vi fick i alla fall ihop 81 poäng.


Så var det Smillas tur att starta i mästarklass. Märkte direkt när jag tog ut henne att det skulle bli väldigt svårt att få henne att sitta. Det var minimalt vått i marken men Smilla var riktigt besvärad. Det är ingen idé att bli irriterad på henne utan det handlar om att positivt förstärka och lura in rätt beteende. På plan var hon märkbart besvärad och inte alls bekväm. Hon försökte med alla möjliga knep för att inte behöva sätta sig och många tungslick runt munnen blev det. Varje sättande betydde 3-4 kommandon från mig men hon gjorde. Varenda gång och det var många sitt. Och hon var med mig, trots att hon var väldigt obekväm. Vi hade en relation igår. Det absolut bästa var frestelsen där hon inte visade minsta tillstymmelse till att vilja titta på vanten eller frisbeen. Där är jag jättenöjd. Vi fick 68 poäng och då var det en fel övning med ett extra sitt och en förarfel 10 där jag backade för att hjälpa henne att göra rätt.

Igår kväll var vi hos syrran en sväng. Åt gott, drack ett par glas vin och tittade lite på tv.


Idag började vi dagen med en dryg timme i skogen. Lite träning blev det och då var det inga problem med att sitta. Kanske har vi tränat för mycket i skogen? Eller berodde det på att det var lite fruset? 


Smilla går med långlina i skogen eftersom det finns gott om djur. Ibland får hon upp vittring och måste kolla.


Det bästa är att det inte dröjer många sekunder innan hon släpper vittringen och vänder sig till mig istället. 



Efter en fika stack jag ner till gymmet för en timmes träning. När jag kom hem tog jag med hundarna till kyrkan och körde lite lydnad med dem. Ungefär 20 minuter per hund. 

Hundarna har blivit borstade, jag har tvättat och diskat och nu ska jag snart göra mig i ordning för att följa med syrran till friskis och svettis!

Inga kommentarer: