lördag 12 december 2020

Repris!

 Även idag blev det en repris på vädret! Precis som igår, i förrgår och dagen innan och... Ja, hur många dagar som helst har det varit gråväder. Mörkt, grått, blött och lerigt! Det blir aldrig dagsljus. Ett väder som jag absolut inte uppskattar. Det känns som jag ständigt är trött. Nu börjar jag i alla fall kunna räkna ner. 8 arbetsdagar kvar innan jul och ganska många dagars ledighet (förhoppningsvis). Jag har erbjudit mig att gå in och jobba om det blir sjukdom hos mina arbetande kollegor. 

Har man hund som måste man ut i alla väder. Idag fick det bli en lång promenad på förmiddagen.


Efter lunch åkte jag ner till Humpen och tränade lite rallylydnad. Det blev en temabana med snurrar som uppvärmning. 



Sälta har bra följsamhet men svårt för snurr vid sidan, främst inåt snurr. Soya jobbar på bra både på höger och vänster sida.

Sedan blev det en nybörjarbana med mycket följsamhet. Jag tror inte riktigt att jag byggde ihop den rätt men det flöt på. Som extra svårighet var spiralen byggd av apportbockar. En svårighet för Sälta som tränar mycket på att plocka upp apporteringsföremål och leksaker och lämna i min hand. Jag körde banan två gånger med varje hund, Soya fick en vänster- och en högerhandling. 






Sälta har svårt att hamna i rätt position i frontmomenten men vi har tränat det alldeles för lite. Dags att lägga fokus på det. Tysksvängen var också lurig. Kanske för att jag har svårt att hålla ordning på kopplet och då blir min handling otydlig. Men jag är nöjd med hennes följsamhet. Hon tycker ju att det är väldigt gott att äta harbajs och det finns det mycket av på Humpen. Men under träningen idag brydde hon sig inte ett dugg om att leta bajs. Toppen!

Soya fixade banan galant! Följsam, lyhörd och med en bra attityd. 

Innan vi åkte hemåt gick vi i bäckravinen. Där var det riktigt lerigt. Skitiga hundar och smutsiga golv igen! Nu hoppas jag att det snart blir några minusgrader och lite sol!











Inga kommentarer: