onsdag 8 juli 2020

Lydnadskurs!

Då har vi tillbringat två hela dagar på Katrineholms Brukshundklubb, lydnadskurs med Sophie Schelin. Sophie är en otroligt bra instruktör som både ser vad hunden behöver men också anpassar sig och kan se hur varje förare fungerar. Det känns så personligt! Det här är andra året som vi går kurs hos henne. Det känns också bra att det är fem andra ekipage som vi känner sedan tidigare och tränar ihop med. Det gör att man känner sig trygg och vågar vara sig själv och göra sina misstag. 

Igår körde jag bara med Sälta. Tre pass på vardera en kvart där vi fick hjälp med olika grundövningar; följsamhet, tasstarget, omvänt lockande, av- och på med både godis och leksak samt början på apporteringen. Sedan blev det mycket passivitet när vi tittade på de andra. Jag är jättenöjd med vår insats. Det var mycket nytt och Sälta blev trött. Soya fick köra lite på parkeringen i närheten av de andra.

Idag fick hundarna dela på träningen. Eftersom det regnade på morgonen fick Soya börja. Vi ville ha hjälp med dirigeringen höger-vänster. Nu körde vi med godisskålar och hon hade en härlig attityd trots regn och störningar av främmande människor på nära håll. Dessutom lyssnade hon på mina kommandon och gjorde rätt varje gång. Sedan provade vi inkallning med ställande och fick många bra tips som ska tränas. Att lära sig backa på håll och sedan få springa framåt som belöning är det vi ska jobba på. 

Soyas andra pass, dagens sista, fick det bli vittring. Även här gjorde hon sitt bästa med bra analys trots störning men farten var dålig. Tipsen blev att träna svårt när jag tränar själv men också att träna med många olika som lägger ut pinnarna. 

Sälta fick två pass där vi jobbade med att runda kon, strunta i att äta harbajs, följsamhet och mer apportering. Ja, vi har en del att tänka på.

När vi lite trötta kom hem fick hundarna en kort promenad innan det blev lite bus på tomten. Soya hörde åskan på håll och blev lite orolig och hängde efter mig. Sälta blev lite förvånad över att Soya inte ville leka mer men ville absolut vara kvar ute. Det fick bli "tvångsintagning"  så att jag kunde stänga till dörren. Soya kröp upp bredvid mig i soffan med huvudet i mitt knä, en trygghet för henne. Som tur är verkar Soya inte bry sig. Nu regnar det ute men jag hör inte åskan längre men vi håller oss halvliggande i soffan resten av kvällen också!

1 kommentar:

Anonym sa...

Uller har tillbringat 1,5 timmar med att lämna diverse föremål i mitt knä o väntat på belöning....