onsdag 1 juni 2016

Träning!

Efter tävlingen i fredags kändes det ganska tungt. Nog för att jag vet att Soya och jag har gjort stora framsteg. För ett år sedan kunde hon inte gå ut på plan utan att ha svansen mellan benen och vara tvungen att titta på allt, speciellt om något lät. Nu har jag en rätt fokuserad hund som är fylld av energi och som vill jobba! Smilla och jag har ju tappat all tävlingsmotivation och vi tränar mest det vi kan bara för att det är kul. På lydnadstävling har vi inte minsta tillstymmelse till relation och Smilla vill helst gå av plan. Hon som älskar att träna. Men jag har en tanke att vi ska försöka på en tävling till.

På kursen i måndags fick jag lite peppning av Ingela och helt plötsligt finns motivationen igen. Nog för att vi har långt kvar men energin och motivationen är det viktigaste och vi ska skynda långsamt för då håller vi nog längre!

Idag gav jag mig på ett träningspass efter att ha tillbringat nästan 11 timmar på jobbet. Först fick hundarna en promenad och möjlighet att plaska i sjön. Sedan blev det träning, en kort fokuserad träning. Soya fick först det vanliga - linförighet, läggande, inkallning och ställande. Sedan blev det fokus på hoppet! I måndags kunde hon inte hoppa ut ifrån mig men efter mycket träning i måndags och gott godis i dag så fungerade det. Hon hade ett riktigt bra drag ut!!!! Testade lite rutskick med boll också och det var superkul! Lite överslag med massa bus men bollen var riktigt kul! Det blev även apportering klass 1 och klass 2 innan vi avslutade med några fler hopp!!! Supernöjd med Soya!

Tog ut Smilla som var riktigt på alerten! Precis som vanligt på träning! Fokus med hennes träning var rutan. Jag inser att jag har tränat massa rutskick men missat stadgan i ligg! Hon reser sig när jag kommer fram till rutan! Började med linförighet och så blev det inkallning med ställande. Eller utan ställande eftersom hon inte lyssnade på kommandot. Massa eget bus med snusdosan med godis gjorde att hon vid nästa inkallning gjorde det nästan perfekt! La henne i rutan och traskade fram och tillbaka på olika sätt innan jag belönade. Gjorde om igen med en inkallning med ställande och sedan ett riktigt rutskick. Hon låg superbra! Avslutade med lite skiften till fjärren, allt för att träna henne på att vara still! Är supernöjd med dagens träning!


Och så blev det som det brukar! Klockan är halv nio när kvällsmaten står på bordet.....

Inga kommentarer: