tisdag 7 juni 2016

Långhelg!

Långhelg betyder ju flera dagar ledig och mycket vila! Ledigt från jobbet blev det men absolut ingen vila. Dagarna var fyllda med hundaktiviteter!

Direkt efter jobbet på fredagen åkte jag till stugan! Riktigt skönt att landa där och bara njuta! Hundarna trivs verkligen!


På lördag förmiddag kursade vi lite och tränade massa stadga! På eftermiddagen åkte vi till Katrineholm för att vara med i en inofficiell nosework-tävling. Jag hade absolut ingen aning om hur det skulle gå till. Jag hade anmält båda hundarna och började med Soya. Först var det ett inomhussök och sedan ett behållarsök inomhus.

Soya letade bra men i ett hörn stod en hundbur som hon tyckte var otäck och doften satt på en hylla precis bredvid buren. Hon hade svårt att ta sig fram dit men nosade länge utan att markera. Tyvärr tog tiden slut när vi var på väg tillbaka dit för att försöka få till en markering. Jag misstänkte att den fanns där eftersom hon ändå hade nosat länge där. Behållarsöket var hon klockren på!

När det var Smillas tur visste jag inte om dofterna var kvar på samma ställe eller om de hade flyttats. Det visade sig att de var kvar. Smilla jobbade bra och markerade fint både på inomhussöket och behållarsöket.

Så var det dags för utomhussök och därefter ett fordonssök med tre fordon, trehjuling, kundvagn och släpkärra. Soya började. På utomhussöket fick jag inte till minsta tillstymmelse till markering. Hon nosade runt men visade ingenting så till slut drog jag till med en gissning - Fel! Hon hade absolut inte markerat på den högra stolen. Och även när vi visste var doften var tog det lång tid innan hon markerade.



Tack för bilderna Linda! Fordonssöket gick betydligt bättre. Där blev det en tydlig markering på släpkärran. Två godkända sök av fyra.

När det var Smillas tur att söka ute var doften flyttad. Hon jobbade på bra och hittade doften som satt inuti en kon. På fordonssöket var det betydligt svårare att fästa markeringen. Hon nosade länge bak på släpkärran men det tog tid innan hon visade en tydlig markering. Men fyra sök av fyra avklarade och en fin rosett och några tuggben som uppmuntran.

På hemvägen stannade jag till hos syrran och drag ett glas rosé. Så gott i värmen!

På söndagen gick vi upp tidigt. Det var rallylydnadstävling i Katrineholm och Soya skulle tävla fortsättningsklassen! Nu hade vi missat att det var ändrade tider för samlingen och var där en timme för tidigt. Men hellre det än för sent! Och vi hann ju se en hel del nybörjarekipage innan det var dags för vår samling. Det var roliga banor, inte speciellt svåra men Soya hittade på lite bus. Efter hoppet (på båda banorna) blev det ett litet tokryck! Vi har ju under en veckas tid tränat uthopp.... Hon blev så överlycklig över att hon kunde så hon bara drog iväg ett par meter innan jag fick tillbaka henne igen! Lite svårt att fokusera ordentligt på skyltarna efter!


Första rundan fick vi ihop 66 poäng med kommentaren Spralligt och glatt ekipage. Trevligt samarbete!


Andra rundan blev det ett godkänt resultat, 85 poäng. Kommentaren blev Bra jobbat, fin kontakt!


Jodå, glad och hoppig är hon men som sagt var - samarbetet börjar bli bättre!


Thina och Hasta som debuterade i fortsättningsklassen lyckades vinna båda tävlingarna. Den första med 100 poäng och den andra med 99! Stort grattis till två fina rundor! Vi firade med lite mat på restaurang Barken!

På måndagen blev det ännu en tidig morgon. Smilla skulle tävla mästarklass i Katrineholm. Vi packade ihop allt i stugan för att kunna åka direkt hem efter tävlingen. 

Även de här banorna var riktigt roliga och inte speciellt svåra. I den första banan var det tempot som var svårigheten (och så frestelsen förstås). I den andra var det mer byten (och en frestelse).


På den första banan var Smilla riktigt med. Men när vi kom till frestelsen fick vi lite problem. Lyckades få till en fel övning också när hon följde med i stället för att stå kvar. Resten av rundan kändes riktigt bra och jag kom av banan med en härlig känsla. Honnören gick perfekt - sitt på höger sida. Tyvärr visade protokollet att vi inte hade lyckats så bra. Massa förarfel och lite annat gjorde att vi slutade på 63 poäng. Kände mig riktigt besviken. Kommentaren var ändå Härligt ekipage, bra jobbat!


Tyvärr lyckades jag inte skaka av mig känslan av besvikelse innan andra tävlingen även om jag försökte. Smilla var med riktigt bra när vi värmde upp men redan vi startskylten fick hon lukt av frestelsen (skylt 16) och var riktigt svårjobbad. Ingen fel övning (förutom honnören där hon satte sig ner istället för att stå) men mycket sen, bris och förarfel. Vi slutade på 57 poäng. Fin kontakt, bra jobbat av matte var kommentaren! Känns lite tråkigt men det är bara att bita ihop och komma igen. Banorna var roliga men frestelsen är så svår.....



Efter tävlingen åkte vi hem och packade upp och fick i oss lite mat innan vi åkte vidare till Söderköping för Soyas kurs. Efter en hel del anspänning och flera dagar ute i solen var jag trött och hade en rejäl huvudvärk men vi gjorde vårt bästa. Det var nämligen tävlingsträning på en helt ny plats.

Vi körde igenom lydnadsklass 1 förutom gruppmomentet. Det kändes inget bra när vi gick ner på plan. Förra gången sprang vi fram till planen men nu var det nerförsbacke med lite hundar och publik som vi var tvungna att ta oss förbi. Kände att jag inte hade henne med. Hon var nosig och gick bakom mig. Det fick vi lite påbackning på. Jag måste träna mina ingångar på plan. Annars fungerade det riktigt bra. Hon var med bra på linförigheten. Tappade lite i vändningarna men var med i starter och kändes riktigt bra i språngmarschen. 

Läggandet kändes bra men hon satte sig inte på kommando. Det som vi har tränat så mycket på....

Inkallningen är jag riktigt nöjd med. Bra stadga, bra fart, och riktigt bra avslut med tanke på hur det har sett ut. 

Ställandet var sådär. Hon gick för många steg men hade bra framföring. Vi har inte lagt så mycket energi på det den sista tiden men nu är det dags igen. Däremot belönade jag med boll och hon sprang ut med fart och hämtade den. Hon har ju inte velat titta åt leksaker när det är andra i närheten så det är ett riktigt stort framsteg!

Apporteringen var jättebra. Hon tog en främmande apportbock direkt!!!! Supernöjd!

Så var det dags för hoppet. Då hade hon publiken i ryggen och var tvungen att titta på dem vilket gjorde att hon inte hörde första kommandot. Men sedan gjorde hon det jättefint. Måste träna med mycket störning så hon kan fokusera på mig istället. 

Fick mycket positiv kritik. Bland annat att vi har utvecklats enormt den sista månaden och det stämmer verkligen. Nu börjar det falla på plats!!!! Visst är det långt kvar men vi arbetar tillsammans nu!

Idag har jag haft två riktigt trötta hundar och jag förstår dem. Soya orkade knappt äta. Det blev bara avkopplande promenader idag. All träning får vänta. På eftermiddagen gick vi upp till Glottern och badade tassarna!




Efter ett bad måste man njuta lite i gräset!!! Det blir tidigt i säng i dag med. Imorgon är en ny dag och då ska vi nog träna lite!















Inga kommentarer: