lördag 2 april 2016

Tävling!

Vi hade visst anmält oss till lydnadstävling i Söderköping i dag. Jag har haft sådan ångest för det. Känner att jag inte kan, men med lite peppning valde vi att åka dit. Idag blev det så att vi hade samling för båda klasserna samma tid. Det ger mig ont i magen. Jag pratade tidigt med de ansvariga och de lovade att det inte var några problem men jag tycker ändå att det är jobbigt och besvärligt. Tänk om jag är på fel plats? Tänk om de måste vänta på mig? Sm¨problem men för mig blir de jättestora. Hade länge funderingar på att stryka mig från tävlingen, i alla fall med en hund, eller kanske med båda.

Idag var det dags och det blev start för båda. Lydnadsklass 1 startade tidigare än trean och där fick jag nummer 1. I klass tre skulle vi starta sist (nr 8).

Soya, var som vanligt, lite påverkad av det som hände runt omkring och när vi gick in på platsliggningen fick vi en rätt energisk (men snäll) boxer efter oss. Han skuttade väl till för Soya hoppade högt och hade väldigt svårt att släppa honom. Jag skulle naturligvis ha förflyttat mig några steg innan alla var uppställda på sina platser men glömde bort det. Hon hörde inte mina kommando förrän tredje gången (!!!) men sedan låg hon jättebra och satte sig på kommando, dock lite långsamt.


Lite ofokuserad på linförigheten. Glömde bort att lägga sig på läggande under gång (förvånad jag blev när hon stod precis framför mig när jag vände mig om). Dubbelkommando på ställandet som säkerhet. Men hon var väl värt de 10:or som hon fick! Inte en rörelse på tandvisningen, superbra fart på inkallningen men lite nära mig i ingången, suverän apportering med ett aktivt gripande och ett bra fasthållande och ett riktigt bra hopp! Lite tråkigt med en nolla och att det blev 152 poäng. Känslan var väl inte den allra bästa men det verkar som det ser bättre ut än vad det känns! Jag är i alla fall nöjd med vår insats.

Så var det dags för Smilla att starta. Hon var så fokuserad utanför plan och ville verkligen jobba. Men när vi kliver in känner jag inte igen min hund. Då vill hon inte vara med mig längre. En hund som går tre meter ifrån mig på fria följet och aldrig har hört ordet sitt gjorde att jag bröt. När vi klev av planen var det min hund igen! Arbetsvillig och kontaktsökande. Ledsen och besviken för att det inte fungerar på tävling. Mycket tankar som snurrar eftersom hon verkligen vill jobba på träning. Någonstans gör jag något när jag kliver in på plan. Och jag har ingen aning om vad. Jag vet inte heller hur jag ska komma tillrätta med det eftersom det inte finns tillstymmelse till de här problemen när vi tränar. Nu har jag i alla fall bestämt mig för att ta ett ordentligt tävlingsuppehåll med Smilla. Sedan ska jag inte tävla lydnad med båda hundarna samtidigt. 

Avslutade lördagen med rallylydnadsträning på Himpa. Tog sedan en promenad i längs Strömmen innan det blev mat på en pizzeria i Eneby tillsammans med Thina.

Nu blir det en tidig kväll och imorgon åker vi till Julita en sväng!

Inga kommentarer: