söndag 24 april 2016

Rallytävling

Idag var det dags för rallytävling på Eskilstuna Hunddressyrklubb. Det var på Soya som skulle starta, dubbla starter i fortsättningsklass.

Jag kände en liten oro i kroppen. Igår upptäckte jag att Soya är lite skendräktig. När jag klämde på en spene kom det lite mjölk. Hon har inte bäddat eller burit runt på leksaker, däremot har hon ingen aptit vad det gäller maten. Godis tar hon däremot och har varit pigg och alert ute men lite däven inne.


Det kändes väl inte så jätteroligt att få se planen! Några plusgrader och snö... Eller i allafall något som låg på marken och under var det blött....

Jag kände direkt när jag tog ut Soya att hon var inte alls bekväm i dag. Det var riktigt jobbigt med allt runt omkring och hon var knappt kontaktbar. Godiset var inte poppis och hon ville varken snurra eller lägga sig ner. Min första tanke var att jag stryker mig och åker hem men jag bet ihop och försökte peppa oss.

Banorna var inte svåra men underlaget var inget vidare.


Det började med att hon inte ville snurra förrän på tredje eller fjärde försöket. Sedan gick det väl skapligt men jag fick säga till henne att sitta på varje "sitt-skylt". Där blev det många avdrag för sen. Läggandet gick inte alls. Hon satte sig till slut och efter fyra försök gick jag vidare. Avslutningen gick något bättre! Med tanke på hur det kändes innan så blev rundan ändå rätt okej och slutade med 67 poäng (man ska ha 70 för att få godkänt).


Efter en promenad och någon timmes vila i bilen var det dags för runda nummer 2. Nu sken solen och hunden var betydligt piggare. På promenaden hade hon både kunnat snurra och ligga.


Den här banan var inte heller så svår men den startade med ett läggande... Det som vi inte hade lyckats med på förra rundan. Medan vi väntade på vår tur att starta blev himlen betydligt mörkare och några regnstänk kom. Halvvägs in i rundan kom haglet men då hade vi klarat på läggande, hopp och snurr! En betydligt mer samarbetsvillig hund även om jag vet att hon kan bättre. Känslan var i alla fall bra, men det fanns en liten rädsla för att jag hade gjort fel någonstans. Rundan gick så fort! Det visade sig att det hade gått bra - 93 poäng av 100 möjliga! Och därigenom fick vi vårt andra godkända resultat i fortsättningsklassen!



Finaste Soya, som efter att ha varit väldigt obekväm i miljön, kunde samla ihop sig och göra en bra runda! Är så stolt över det!


Smilla fick bara vara sällskapsdam idag! Och den sysslan skötte hon galant!













Inga kommentarer: