måndag 26 juli 2021

Motala

Igår blev det en lång och varm dag på Motala Brukshundklubb. Jag hade anmält Sälta till dubbeltävling i lydnad. Även Sältas uppfödare, Anette skulle vara där och tävla. 

Det är ett helt år sedan vi träffade Anette och Anders så lite nervös var jag. Hur skulle Sälta uppföra sig? Vad skulle de tycka om henne? Är hon för tjock? Smal? Hur är pälsen? För studsig och ouppfostrad? Jag kan i alla fall säga att Sälta uppskattade mötet! Hela hon viftade och många studs och pussar blev det. Lagom stor, bra päls, härligt temperament, positiv, glad och snygg fick jag höra att hon var! Precis så som en bra schappe ska vara! 

Förutom att träffa uppfödaren stod ju en startklass på programmet. Redan på förmiddagen var programmet ca 1,5 timme försenat. Istället för att starta vid 9 som det var tänkt kom vi igång strax efter halv 11. Mindre bra planerat upplägg av tävlingen med långa transportsträckor gjorde att allt tog längre tid än beräknat. Klockan var nog ca 18.30 när vi lämnade Motala igår kväll efter en lång dag.

Hur gick tävlingen då? Förmiddagens start kändes bra och vi fick bra poäng. Dock kunde hon inte lägga sig ner på fjärrdirigeringen. Hon tittade på mig med blicken som sa "aldrig i livet, du kommer snart att säga att jag ska sätta mig igen". 146 poäng med en nolla och en känsla som jag är nöjd med. Hon låste lite på tävlingsledaren och ville gärna hälsa men det gick att bryta henne.

Alldeles för sent på eftermiddagen var det dags för tävling nummer 2. Nu var det rejält varmt och huvudet var tungt men vi gjorde vårt bästa och kämpade på. Sälta var riktigt trött och klarade inga avslut själv utan behövde hjälp. Det drar ju ner betygen direkt. Hon glömde också bort vad fot-kommandot betydde och satt kvar. Däremot klarade hon av fjärren. Nu fick vi betyg på alla moment men betydligt lägre än på förmiddagen. Hon låste också fast rejält på tävlingsledaren innan hoppet så få fick jag nästan gå fram och hämta henne. Är ändå så nöjd med Sälta som orkade vara på plan en runda till. Hon fixade apporteringen två gånger och hoppet två gånger! Vi klarade av att släppa förmiddagens nolla och klara fjärren på eftermiddagen. 

Nu blir det fokus på att träna ingångar så att de sitter till 150%. 

Rejält trötta kom vi tillbaka till stugan vid halv9-tiden igår kväll!

Inga kommentarer: