måndag 5 februari 2018

Nr 1

Häromdagen fick jag ett mail. Ett mail från Schapendoes-klubben!

Stort grattis!

Jag är glad att få meddela att Bryngans Maria Callas placerade sig som Etta på "Årets Lydnads Schapendoes " listan år 2017.

Styrelsen vill samtidigt bjuda in dig till Årsmötet den 10 februari 2018 klockan 10.00 vid Studiefrämjande i Jönköping för emottagning av "Årsbästa" rosett. 

Tänk att min lilla Soya har blivit nr 1 på årsbästa-listan i lydnad. Det trodde jag aldrig! Resan dit har  periodvis varit så jobbig. Många tårar har fällts när jag inte vet om jag har gjort rätt eller fel. Soya är en försiktig dam som påverkats väldigt myckt av omgivningen. 2016 var ett bedrövligt år vad det gällde träning/tävling. Hon var så påverkad av hormoner att jag nästan hade bokat tid för kastrering. Tre månader som en studsboll och så tre månader med svansen mellan benen rädd för både ljud och föremål. Och så började det om igen, studsboll/jättelåg. Första gången vi skulle träna rutan och la ut hennes trygga target i rutan kunde hon inte ta sig över den mur (eller var det bara ett band) som fanns runt rutan. Hon sprang flera varv runt rutan och tittade längtansfullt på targeten innan hon försiktigt klev över bandet. Vilken lycka när hon vågade! Eller när vi tränade hopp från mig. I två veckors tid var jag tvungen att lägga ut eller kasta en godisskål för att hon skulle våga lämna mig. Fortfarande är alla moment där hon ska lämna mig utan något drag väldigt svåra!

Men med facit i handen har vi gjort det bra! 2017 var ett framgångsår och även om jag kunde se att hon var låg så genomförde hon det (mesta av det) hon skulle med energi och attityd. Vi har klarat startklassen med höga poäng (tre tävlingar med över 180 poäng). Och vi har lyckats få ihop två första-pris i klass 1 med 0 på rutan båda gångerna!

Just nu uppskattar Soya verkligen att träna. Hon växer på tävlingarna också även om hon inte alltid vågar lämna mig om det finns störningar i närheten men vi jobbar på att hon ska känna sig trygg. Det känns som hon har en bra grund! 

Nu ser vi fram emot en ny tävlingssäsong med några fler tävlingar i klass 1, både för att få vårt lydnadsdiplom men också för vår tävlingskänslas skull. Vi ska också satsa på mästarklassen i rally. Och så ska vi försöka oss på momenten i klass 2 så att vi eventuellt kan starta där i höst!







Inga kommentarer: