måndag 2 januari 2017

Rallyträning i Katrineholm

Idag hade Katrineholms Brukshundklubb anordnat en rallyträning i Hundhallen i Katrineholm. Eftersom jag var ledig var det perfekt´att åka dit för en stunds träning. Hundhallen har vi varit i förut och hundarna kände vi igen men det blir ändå mycket störningar, speciellt för Soya men det är nyttiga störningar. Kristina hade fixat en bana, en avancerad bana, med mycket högerhandling. Jag varvade mellan hundarna och den andra fick passivitetsträning i buren.

Det är riktigt länge sedan vi körde med skyltar och säkert 1,5 månad sedan vi tränade tillsammans med andra hundar. Det var dåligt med uppvärmningsmöjligheter och mycket störningar med hundar som lät, människor som rörde sig och dörrar som öppnades och stängdes. Men jag tycker att mina hundar skötte sig riktigt bra.


Smilla var riktigt alert i vänsterhandlingen. Hade snabba och relativt raka sättanden, lägganden och ställanden. Fungerade bra i frontpositioner och backa. Däremot tyckte hon att "transportsträckorna" och spiralen i högerhandlingen var urtråkiga. Där kom hon långt bakom och var seg. Jag har märkt det vid några tidigare tillfällen också. Däremot har hon jättebra position vid halterna i högerhandlingen. Tredje (och sista) rundan som vi körde var hon riktigt på hugget och fungerade jättebra. Nöjd med henne!


Soya var betydligt mer påverkad av ljud och rörelser runt omkring men gör det hon ska även om hon emellanåt behöver mycket hjälp. Det jag märker med henne är att jag måste vara väldigt tydlig i stadgemomenten och noga i min träning. Eftersom hon är hoppig och studsig är det lätt att hon tar till lite extra studs och hopp när hon t ex ska stanna. Ser bland annat på hennes läggande att hon gärna studsar till en gång och det kan ju tolkas som fel övning när hon lättar med framtassarna även fast hon ligger. Hon fixar frontmomenten, snurrar och hopp bra. Det känns som hon har en bra position både på höger och vänster sida men hon tappar ju fokus när det händer något runt omkring. Efter tre rundor med mycket högerhandling avslutade vi med en lättare runda med bara vänsterhandling. Nöjd med Soyas attityd också!


Vi passade på att handla lite i Katrineholm och så avslutade vi med en kort promenad vid Ramsjöhult innan vi åkte hemåt!


Inga kommentarer: