torsdag 14 juni 2012

Äntligen!

Igår hade jag tagit en välbehövlig semesterdag! Jag hade nämligen hittat en kvällstävling i lydnad på Flens Brukshundklubb. En trevlig klubb där vi tävlat många gånger med olika hundar! Eftersom jag var ledig passade jag på att åka till veterinären och vaccinera hundarna. På vägen hem stannade vi i Jursla och gick till Herrsjön! Fika-termosen var med och vädret var toppen!







Oj, det blev många bilder på Siri idag!

Både jag och hundarna njöt av ledigheten och längtar nu ännu mer efter semestern! Efter en del fix hemma var det dags att åka till Flen! Det var samling kl 18 och vi kom i god tid! 13 startande i lydnadsklass 1 och vi fick startnummer 13! Skulle det vara ett turnummer eller ett otursnummer?

Det blev platsligg i 3 grupper och vi låg i sista gruppen. Strax innan det var vår tur att lägga, skulle jag röra mig lite med Smilla. Går förbi en hund på ett par meters avstånd, och möts av ett morrande hopp ut i kopplets längd... Det var den hund som skulle ligga bredvid Smilla! Nåja, ingen idé att hetsa upp sig. Gick ett par gånger fram och tillbaka för att inte Smilla skulle reagera.

Smilla la sig kanonbra på platsen och hade fokus på mig. Efter en liten stund reste sig hund nr 12 och började nosa. Gick runt lite grann men närmade sig hund nr 11 istället för oss. Smilla märkte inget! Efter en liten stund kom hunden på vad han skulle göra och la sig ner. Då började istället någon fasan eller liknande skrika en bit bort.... Men Smilla låg!!!

Platsligg 10!

Tandvisning 10!

Linförighet 8 - tappar position, dk! Det känns som hon är med riktigt bra men när vi vänder upp mot domare och tävlingsledare tappar hon koncentrationen på mig och fokuserar på dem istället. Hamnar lite för långt fram, samtidigt som vi ska svänga vänster. Tappar henne en halvmeter men med ett fotkommando är hon på rätt plats igen!

Läggande 9 - steg. Hon brukar ju aldrig ta något steg, så där blir jag lite besviken. Däremot satte hon sig upp bra!

Inkallande 9,5 - avslut! Ingen aning om vad hon gjorde, men farten var bra och det kändes riktig bra!

Ställande 8 - steg! Det kan vi bättre! Men hon stod bra när jag kom tillbaka!

Apportering 7 - tugg! Jättenöjd! Hon höll bra, tuggade bara ett par, tre gånger!

Hopp över hinder 10! Det finns väl inte så mycket att säga!

Helhet 9 - trevligt ekipage! Är så nöjd med dagens runda!

Slutsumman blev 179 poäng, ett LP 1 och dessutom seger i klassen! Jag tror att 13 var ett turnummer!



Stolt hund som visar sin fina rosett! Stolt matte var tårögd av lycka!!! Nu börjar hårdträning inför klass 2 men det blir två starter till i klass 1, klubbmästerskap i Söderköping och klubbmästerskap i Schapendoesklubben!

5 kommentarer:

Annelie sa...

Stort GRATTIS! Nu är det bara att sikta på 2:an. Dag 13:e och nummer 13, blev verkligen en fullträff!KRAM

Britt Marie o Rudi sa...

Än en gång grattis till er framgång!! Såååå roligt!

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Vi grattar här också och tycker att ni är superduktiga.

Ann-Margret o Vinja sa...

STORT GRATTIS till 1:a priset och erat LP1 :) Vad ni är duktiga :)

Kram

Sofie sa...

Stort grattis till LP1 och de fina poängen och till vinsten så klart. Det är ju lite extra kul att få avsluta klassen så.